0 446 visningar

2 svar

Beckriska- rökriska, skillnader?

HLilja

9 okt 2020 kl. 19:58

Bara en av mina svampböcker har med beckriskan. (Bo Nylén, svampar i Norden)
Uppenbarligen är de två väldigt lika och jag funderar på vilka skillnader som finns.
Den främsta skillnaden verkar vara växtplatsen, eftersom rökriska växer med björk och beckriska med gran. Bo beskriver också rökriskans smak som något skarp och beckriskans smak som skarp. Det låter i mina öron som att beckriskan skulle smaka skarpare…
Vad säger ni, finns det fler skillnader och hur upplever ni smaken på de båda?
Jag hittade den ena eller andra av dem idag i Bohuslän, i bergig granskog, vilket Bo beskriver som växtplats för beckriska. Men jag kände ingen skarp smak alls… Kan tillägga att alldeles i närheten brukar det finnas blåmusseroner vilket tyder på att det är näringsrikt.

0

JanAUppsala

10 okt 2020 kl. 16:13

Beckriska/rökriska
Har sett båda, men faktiskt aldrig ens provätit någon av dem. Rökriskan träffade jag på under fältarbete med ”renhållning” – övertog på 60-talet ett gammalt projekt om renens födoval m.m. i olika miljöer och under olika årstider.  I fjällbjörkskog, där det inte finns ngn ”störande” gran, hittade jag under sensommar en hel del rökriska, men såg faktiskt inga spår av att vare sig ren, älg eller ngt annat däggdjur ätit dem. Där var växtplatsen ”typisk”, men söderut (från Lappland räknat) växer mycket ofta björk och gran i synnerligen blandade bestånd och riskorna kan då göra likaså. Så växtplatsen/kompisträdet ger nog bra ledning bara i monokulturer; i blandskog gran/björk är det ”svårare”! Både rotsystem och mykorrhizor kan ”trassla till det” ordentligt.
Till dina trakter har beckriskan kanske ”nyss” hittat ner – eller t.o.m. kommit söderifrån med importerade granplantor/provenienser från Tyskland och Polen – och då kan ev. smärre genetiska ”avvikelser” förekomma.

0

HLilja

10 okt 2020 kl. 16:16

Intressant infallsvinkel! Tack Jan!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone