Växte på gräsmatta, har en svag ring, ingen volva, Iuktar inte mycket alls. Rodnar inte vid snitt eller skrapning. Verkar inte passa in på någon champinjon.
2
3
Jag kan inte svara på vilken svamp det är, men visst rodnar den, både i snitt och utanpå foten!
HLilja, iofs men jag menar att den inte ändrar färg efter snitt eller skrapning. Den hade denn färg direkt.
Ser ut som någon “prickig/raggig” musseron. Finns ngt träd i närheten, t.ex. ek - och var i landet finns den?
Har den inte fria skivor? Min gissning är någon champinjon.
Takk för svar!
Jan, den växte i kanten (2m in) på en fotbollsbana i Vika, Dalarna. Runt om banan finns en hel del olika träd.
Greyhound, jag är halvt nybörjare på svamp men har bestämt mig att bli mycket bättre på detta område i höst dock vet jag inte vad du menar med “fria skivor”? Jag gissar inte på Champinjon då ringen är så lite utvecklad?
En viktig karaktär att hålla reda på är hur skivorna fäster vid foten. “Fria skivor” betyder att de inte når fram till foten alls.
Kul att du har bestämt dig för att lära dig mer! I inledningen till de flesta svampböcker står det vad man ska tänka på och vilka karaktärer det gäller att hålla reda på när man artbestämmer. Det finns också en ordlista här på svampguiden: http://svampguiden.com/ordlista/lista/
Vad jag undrar är vilka olika trädarter som finns nära (- 10-15 m) och som svampen kan ha glädje/nytta av som samarbetspartner.
Hoppas att du är beredd på att man inte ”får kläm” på området svamp på en säsong…man har att göra hela livet! Men det är en av finesserna med det hela, det finns utmaningar hela tiden! Och man kan ju själv begränsa vad man för stunden vill satsa på, och låta resten vänta till framtiden.
Tack alla för flera tips på vägen att bli svampexpert! Jag har absolut ingen illusion om att bli det denna säsong men ska jobba på saken :).
Har tittat på den igen och denna svamp har fria skivor.