Växte på gräsmatta, har en svag ring, ingen volva, Iuktar inte mycket alls. Rodnar inte vid snitt eller skrapning. Verkar inte passa in på någon champinjon.
2
3
Jag kan inte svara på vilken svamp det är, men visst rodnar den, både i snitt och utanpå foten!
HLilja, iofs men jag menar att den inte ändrar färg efter snitt eller skrapning. Den hade denn färg direkt.
Ser ut som någon “prickig/raggig” musseron. Finns ngt träd i närheten, t.ex. ek - och var i landet finns den?
Har den inte fria skivor? Min gissning är någon champinjon.
Takk för svar!
Jan, den växte i kanten (2m in) på en fotbollsbana i Vika, Dalarna. Runt om banan finns en hel del olika träd.
Greyhound, jag är halvt nybörjare på svamp men har bestämt mig att bli mycket bättre på detta område i höst dock vet jag inte vad du menar med “fria skivor”? Jag gissar inte på Champinjon då ringen är så lite utvecklad?
En viktig karaktär att hålla reda på är hur skivorna fäster vid foten. “Fria skivor” betyder att de inte når fram till foten alls.
Kul att du har bestämt dig för att lära dig mer! I inledningen till de flesta svampböcker står det vad man ska tänka på och vilka karaktärer det gäller att hålla reda på när man artbestämmer. Det finns också en ordlista här på svampguiden: http://svampguiden.com/ordlista/lista/
Vad jag undrar är vilka olika trädarter som finns nära (- 10-15 m) och som svampen kan ha glädje/nytta av som samarbetspartner.
Hoppas att du är beredd på att man inte ”får kläm” på området svamp på en säsong…man har att göra hela livet! Men det är en av finesserna med det hela, det finns utmaningar hela tiden! Och man kan ju själv begränsa vad man för stunden vill satsa på, och låta resten vänta till framtiden.
Tack alla för flera tips på vägen att bli svampexpert! Jag har absolut ingen illusion om att bli det denna säsong men ska jobba på saken :).
Har tittat på den igen och denna svamp har fria skivor.
Jan, nästa gång jag kommer till gräsmattan där den växte så ska jag se efter mer noggrant och återkomma.
Utmärkt! Träd (och ibland också vissa buskar) är viktiga, framförallt för mykorrhiza-svampar. Du kan hitta många tips i gamla frågor och svar här på Svampguiden - och ibland är gamla “fråge"bilder sparade. Googla och kolla! Men säsongen är inte över ännu, så kom igen!
Nu har jag äntligen besök gräsmattan igen, bifogar bild. Svampen växte ca 1.5m in på gräsmattan och de enda stora träd som jag ser är Björk.
Så Jan i Uppsala eller någon annan, ger detta någon hint till vad det var för svamp?
Eftersom du frågar så svarar jag. I förra rundan så tyckte jag den något liknade en musseron; tyvärr var bilderna då inte alls bra, ffa betr. detaljer, färg och skärpa och jag hoppades på bättre. Om din svamp har något intresse av träd, så finns bara björk på den nya bilden, så jag ger upp.
Tack Jan för försöket iaf!
Bilderna som jag ser här på forumet på min svamp är hyfsat skarpa tycker jag men jag ska försöka göra bättre nästa gång.
Champinjoner är svåra och speciellt på bild men jämför med Agaricus benesii och se om det kan stämma. Utseendemässigt liknar den mest Agaricus langei men den växer med gran och det kan jag inte se på bilden.
Håller med om att den stämmer bäst överens med Agaricus langei. Kan säkert stått en gran där tidigare men har också sett på någon amerikansk hemsida att den inte måste växa med gran.
Dock tycker jag foten till min svamp inte direkt passar in, den är för mörk och lite fjällig.
Har ännu en “spekulant”, ringmusseron, som jag för tämligen länge sedan visade bilder på och fick kommentarer om här:
http://svampguiden.com/forum/visa/118123
Svampbilderna i “den dagsaktuella” frågan är tyvärr inte tillräckliga för “säker” artbestämning.
Interessanta förslag, har tittat närmare på både Trådskivlingar och musseroner. Ringmusseronen är för grå men har hittat denna, se bilder, en Kragmusseron som faktiskt verkar stämma ganska bra på min svamp! Ska dock växa med tall så kanske faller på det.
Ringmusseronerna kan ha mycket skiftande utseende, dels beroende på växtplatsen, dels att det torde finnas flera “arter”. Mina avbildade hade ett ovanligt utseende. Har sedan dess sett många, synnerligen olika varianter.
Och om du googlar på “ringmusseron, svampguiden” så får du se flera/många ringmusseroner av mycket slätare typ än “mina superfjälliga”,
Nu har jag googlat ännu flera ringmusseroner men problemet är att jag inte finner någon som stämmer överrens på färgen. Min svamp var mer rödbrun än någon ringmusseron som jag sett.
Tycker fortfarande Kragmusseron ligger bäst till men jag är ju fortfarande halvt nybörjare på detta!
Kragmusseronen är en helt annan “svamptyp”, kort, knubbig m.m. - och växtplatsen är helt fel, så den bör du släppa! Och att jag hängt upp mig på “någon musseron” beror bl.a. på att jag inte alls tror/litar på färgåtergivningen på dina svampbilder. Men jag kan tro och ha fel, helt fel, och dina svampar kan höra till en helt annan “grupp”! Undrar dock om du verkligen betittat resultaten av (exakt) mitt googlingsförslag… Och/men jag ger upp - ännu en sista gång - lycka till!
Tobias, du får ta med dig på din resa som blivande svampexpert att om du hade tagit ett sporavtryck så hade frågan aldrig uppstått om det är en champinjon (svarta sporer), musseron (vita) eller trådskivling (bruna).
Jan, ok då släpper jag Kragmusseronspåret. Ger också upp vidare undersökningar. Svampen är sen länge borta och mitt minne börjar också vackla känner jag.
Men tack alla för all hjälp och alla tips!
Greyhound, detta med sporavtryck är helt nytt för mig och låter spännande, ska prova det på nästa svåra svamp samt ta bättre bilder!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.