Växte vid gamla vedklampar precis vid en gödselstack. Vedbitarna var björk liggande på gräsmatta.
Tack på förhand.
Blåmusseron, älskad av vissa, ratad av andra. Stek eller stuva den och smaka. Jag tycker den är riktigt god!!
Tack tack och återigen tack! Otroligt, vad snabbt det går att få svar.
Jag kan gott äta den…växer ju precis runt knuten. Jag antar att jag förväller den först, innan jag steker den?
<3
Vad är “förväller”? En del människor menar att förvälla är att koka av och hälla bort vattnet, andra att man bara smälter ner svampen i dess eget “spad”! Skillnaden är stor! Jag smälter bara ner blåmusseronerna i deras egen “fukt” och fryser eller tillagar dem. Andra häller bort “kokvattnet”. Du får olika smakupplevelse av metoderna - prova vilken som passar dig bäst!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.