1 685 visningar

5 svar

Mångkransad spindling?

Tobias

11 okt 2020 kl. 21:24

Ett av dagens fynd är jag något osäker på men det verkar passa med mångkransad spindling, stämmer det?

Växte nära björk och tall i skog nära Falun och 2m från en grusväg. Den ändrar inte färg om den skrapas eller snittas. Har vidväxta skivor.

Enlig: https://karl.soop.se/Komp/kompTotal.pdf så är den ätlig men när jag söker på den här i forumet så dyker den upp några gånger och flera säger att den är för lätt att förväxla med giftiga arter så bara släng den i komposten. Vad säger ni nu i 2020?

1

Greyhound

11 okt 2020 kl. 22:10

Tja, spindelskivlingar är väl “ute” som mat.
Å andra sidan kan man hålla med Soop om att det är onödigt att rata ett helt släkte för att några arter är giftiga. Det viktigaste är nog att man är 110% säker på identifieringen innan man äter.

0

JanAUppsala

12 okt 2020 kl. 10:50

Bilderna för dåliga för mig, men riktig, mångkransad är fortfarande god.

0

Greyhound

13 okt 2020 kl. 10:55

Apropå vilka svampar som anses ätliga: Jag är sedan några dagar stolt och glad ägare till Fungi of Temperate Europe av Lässöe och Petersen. Den är ju inte huvudsakligen ett verk om matsvampar, men det finns ätlighetssymboler på en del av svamparna (“Only important edible and seriously/deadly poisonous species are marked”). En del avviker från vad som brukar rekommenderas i Sverige.
Några iakttagelser:
Två Cortinarius anges som ätliga: rimskivlingen och jättespindlingen. Bland honungsskivlingarna anges A. mellea och A. lutea som ätliga. Det står inget om ätlighet hos citronslemskivlingen. Och riddarmusseronen ska vara dödligt giftig.

0

HLilja

13 okt 2020 kl. 12:28

Ojdå! Jag har ätit riddarmusseron en gång i tiden efter uppgifter i gamla svampböcker…

0

Greyhound

13 okt 2020 kl. 12:38

Ja, jag har också ätit riddarmusseron, och den var väldigt god. Tydligen har det förekommit förgiftningsfall på kontinenten. Holmberg och Marklund har uteslutit den som matsvamp ur någon upplaga av Nya Svampboken och sedan tagit den tillbaka med förbehåll.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone