Jag är uppvuxen i södra Sverige och plockat svamp så länge jag minns, med föräldrar. Nu sedan 27 år är jag norrbottning och ser alltså stor skillnad på både färg och maskangrepp. I norra norrbotten är vissa svampar lite maskangripna ibland inte alls, medan svampar i södra Sverige kan ha så mycket mask att man har himla tur om man hittar några utan mask. Exempel Sotvaxing. Att färgerna skiljer beror ju ofta på väderleken, men nog tror jag att midnattsolen också spelar roll, eller? Är det klimatet som bromsar masken?
Intressant fråga! Jag kan typ inget om norra Sverige… men jag kan ju tillägga att här i söder, i Bohuslän närmare bestämt, så varierar det ju också oerhört från år till år, det där med angrepp på svampen. Förra året var ett superår här för just sotvaxing, det fanns både väldigt mycket och ovanligt nog var den i stort sett fri från angrepp. Det hänger kanske ihop lite med din fråga. Man undrar ju varför det blir så vissa år.
När det gäller masken tror jag absolut att klimatet är viktigt. Här i Stockholm tycker jag t ex det knappt är värt besväret att böja sig ner efter en blodriska på sommaren, de brukar redan vara uppätna. På hösten däremot brukar de vara fina.
Det är inte alls konstigt att “masken” ser annorlunda ut. “Maskarna” är larver till olika insekter, av vilka vissa finns i S, andra i N och vissa överallt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.