Hej! Köpte kantareller på Hötorget i Stockholm och rensade och förvällde dessa. När jag skulle frysa in svampen såg jag ngt som liknade ett riskorn i vitt/ gult. När jag tittade noggrannare så var det fullt utav döda larver som krupit ur mina kantareller. Jag är en stor kantarellälskare men har aldrig varit med om detta förut när jag plockat själv. Sååååå äckligt! Fick slänga 3,5 kg kantareller. Överallt läser jag att kantareller inte innehåller mask. Ngn enstaka kan man hitta vid rensning och ngn snigel. Vad är detta?
Det är inte mask! Kantareller är ofta boplatser/matsalar för knäpparlarver. Det finns många knäppararter och flera kan nyttja kantarellen som näringskälla. Dina bilder säger just ingenting, men ar larverna gulbrunaktiga och ganska hårda så! Skalbaggen har fått sitt namn därför att om den hamnar på rygg, så knäpper den upp sig i luften och lyckas ofta/ibland bli rättvänd! Nackmuskler kan vara bra! Googla och läs!
Glömde säga att jag tycker du överreagerat! Inte alls nödvändigt att kasta allt. Knäpparlarverna är ganska renliga!
JanA Uppsala! Du får tycka vad du vill om överreaktion men du hade inte heller grytan full utav dessa larver som jag gärna låter bli att servera till en oxfilé. Tack för svar dock! Har aldrig varit med om liknande tidigare och har plockat kantareller sedan barnsben.
Brukar hitta några K med knäpparlarver varje år, ffa från ngt fuktigare lokaler.
Om du googlar på “knäpparlarver, kantarell, jan a” så ser du att de finns!
Några år senare…hittade jag hit efter att själv köpt kantareller från Hötorget och hittat exakt samma larver.
Efter en del webbsökning har jag hittat att de små vita larverna egentligen är fluglarver, på engelska kallade “Fungus Gnat larvae”. Ganska äckligt, men larverna verkar vara harmlösa att äta (jag kan inte garantera att det stämmer, dubbelkolla med egen webbsökning och ät inte svampen utan att tillaga den först). Jag klöv svamparna för att kolla om de var angripna och tillagade alla som till synes inte var det. Tror även att jag hittade små, orangea ägg i vissa av kantarellerna som jag då också sållade bort. Hoppas det här hjälper framtida kantarell-ätare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.