0 1135 visningar

7 svar

Brunsopp?

Lisianthus

12 okt 2020 kl. 13:08

Jag har sett två svampar nära sommarstugan idag i Södermanland. Det finns tal, björk och ek i närheten. Jag tycker att de är brunsoppar men undersidan är lite konstigt med mörkare fårg.  Är de ätliga?

Tackar.

0

JanAUppsala

12 okt 2020 kl. 13:18

Stensopp/Karljohan var de båda när de var yngre. Kan inte se vad missfärgningen beror - behövs bättre bild åtm för mig.

0

HLilja

12 okt 2020 kl. 13:19

Jag skulle säga karljohan. Möjligt att någon annan säger brunsopp… (Det har nämligen hänt förr här på svampguiden att jag tycker karljohan medans andra hävdar brunsopp…) Det är i vilket fall som helst ANTINGEN någon stensopp eller en brunsopp och garanterat en bra och god matsvamp!

0

Michael Krikorev

12 okt 2020 kl. 14:35

0

nisse

12 okt 2020 kl. 19:11

Sporerna har släppts då den har blivit en mogen fruktkropp därav färgen under hatten. Äldre brunsoppar/karljohan brukar ha mask eller andra skadeinsekter men de dör när man steker om ni vill ha lite extra proteiner.

0

JanAUppsala

12 okt 2020 kl. 19:43

Är mycket medveten om att det “finns sporer”, men tror inte riktigt på att det brunaktiga på bilden är sporer.

0

nisse

12 okt 2020 kl. 20:44

Jag tror att svampen är påväg att brytas ner och det är någon slags mögel på den, då porerna har öppnats och de mikroorganismer i luften har fått fäste och börja bryta ner svampen. Säsongen för Stensopp är i sitt sista skede iallafall i södermanland här jag befinner mig så många Stensoppar som är ute nu har jag sett ser ut så som bilden och de flesta redan nedbrutna av skogens djur.

0

nisse

12 okt 2020 kl. 20:58

Troligtvis går att äta efter rensning av porlagret, bästa stensopparna att konsumerar är när de är unga och vita under hatten samt minst risk för olika intrång av insekter. Om man vill torka svampen är det stor risk att det möglar om det finns larver och insekter kvar i.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone