Hej, hittade denna lilla svampkoloni i en blandskog i Stockholms skärgård. Växer strax bredvid en skogsstig och i närheten av en större kompostering. Närmaste träden är ekar, tallar och enbuskar. Finns även gott om lingon o blåbär på plats. Svampen luktar och smakar ganska milt. Ljust beige eller vit vid genomskärning. Speciellt utseende på knopparna. Gissar på någon typ av skivling men är osäker på vilken? Tacksam om någon kan tala om för mig vad det är för svamp! I förhand stort tack:)
Det är någon av slöjskivlingarna. Vill inte gissa m hj av bilderna rökslöjskivling - så du får själv läsa om dem.
ojdå, rökslöjskivling trodde jag var raderad från kladden.j
Tack Jan, tyckte den så lite annorlunda ut än rökslöjdskivlingen. Kanske bara för att den är yngre. Tyckte knopparna var annorlunda. Så tydligt tvåfärgade. Har läst på men blir ändå osäker när det kommer till att plocka och äta dem:)
Det var inte alls meningen att rökslöj skulle komma med, då det inte är lätt (för mig) att avgöra med hjälp av bilderna. Trodde jag förklarat det var ett “misstag/tyrckfel.
Jovisst, jag förstod det var ett misstag. Det var mina egna resonemang jag redogjorde för:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.