0 963 visningar

15 svar

Något slags mussling? Ser gott ut

HjalpMedSvampar

12 okt 2020 kl. 16:55

Bifogar bild på ett större exemplar i genomskärning samt ett mindre exemplar, där skivorna är ganska otydliga.

De växte vid en vägkant i närheten av lövskog med gräs.

0

JanAUppsala

12 okt 2020 kl. 18:23

Så otydliga som på bilden kan väl skivorna inte vara?! Utan att veta vad de växte på, viktigt för vedsvampar, så gissar jag på ostronmussling/-skivling.
Vad växte de på?

0

HjalpMedSvampar

12 okt 2020 kl. 20:33

Tack för svar. Min kamera är inte den bästa men skivorna var ganska otydliga på alla exemplar. Jag trodde mig ha hittat någon ovanlig sopp till en början, eftersom skivorna mest såg ut som ett homogent lager.

Bifogar ytterligare bild på fyndplats och hattar ovanifrån. De verkade växa upp ur jorden och inte från ved som jag förstått att ostronskivling ska göra.

Luktade väldigt gott, kan tilläggas.

0

HLilja

12 okt 2020 kl. 20:48

Jag tycker inte att det liknar ostronmussling…

0

JanAUppsala

12 okt 2020 kl. 21:07

Tycker inte jag heller, inte uppifrån, men vad är det?

0

HLilja

12 okt 2020 kl. 21:13

Vet inte ens du Jan är det väl något udda…
Var i landet hittades den?

0

JanAUppsala

12 okt 2020 kl. 21:32

Då du, HjalpMedSvampar, kallade den för mussling, så antog jag att det fanns någon träd- eller åtm vedkoppling. Finns inte den, så undrar jag om man med den “köttiga” foten hamnar på pudrad trattskivling eller liknande.

0

HjalpMedSvampar

12 okt 2020 kl. 22:25

Jag utgick mer från utseendet. Men som synes är det en hel del löv och kvistar i marken där, så det kan finnas material att äta för sådana svampar tänker jag. Kungsmussling har en liknande tjock fot. Men jag är knappast en expert. Får kolla in pudrad trattskivling.

0

HjalpMedSvampar

12 okt 2020 kl. 22:27

Uppifrån ser det inte likt ut. Det var mity intryck också.

Fyndplatsen var förresten en liten skogsdunge/promenadstråk några meter ifrån Solna centrum.

0

HjalpMedSvampar

12 okt 2020 kl. 22:56

Problem med pudrad trattskivling: Jag hittar inga bilder där foten är såhär påtagligt brun. Skivorna är mycket tydligare än på mina svampar, och det finns oftast en skarpare gräns där skivorna slutar på foten. Vissa exemplar har liknande proportioner, men överlag har trattskivlingen mycket större hatt relativt foten. Dessutom ska trattskivlingen lukta lite äckligt eller konstigt. Den här svampen luktade som något man gärna lägger i stora högar och säljer på löpande band, åtminstone för mig som visserligen är både rökare och kuf. Jag tyckte att det lultade likt ostronskivling, lite mildare och nötigare än champinjon. Fräscht, nästan…

0

JanAUppsala

13 okt 2020 kl. 08:56

Jag går inte efter dåliga svampboksbilder utan efter mer än 75 års erfarenhet av arten. Dina bilder visar ingenting alls av några skivor och jag vet inte heller hur du fått foten att se så mörk ut; Felexponering är troligast. Och äcklig lukt?! Lukten är en typisk smaksak - och jag och “flera” andra gillar den - även om den är speciell!

1

bra svar

HLilja

13 okt 2020 kl. 09:11

Jag tycker bilderna är tydliga och bra med bra utomhusbelysning. Om frågeställaren säger att foten ÄR mörk får du också läsa det Jan istället för att klaga på bilderna… Det MÅSTE ju inte vara pudrad trattskivling,

0

JanAUppsala

13 okt 2020 kl. 09:41

Håller inte med - och har vissa aningar om “något”, så jag försöker helt kliva av den här tråden.

0

HjalpMedSvampar

13 okt 2020 kl. 13:17

Jag förstår att du har erfarenhet, men det innebär inte att jag tar dig på orden eftersom jag är så pass intresserad att jag vill förstå själv. Bilderna jag kollat är alla möjliga från google, ingen svampbok.

Att skivorna på dessa svampar är mycket mindre än på alla bilder jag hittar på pudrad trattskivling är något som jag är i stånd att avgöra. Att skivorna syns otydligt på bilderna beror också delvis på att de är otydliga. Hade gärna haft bättre bilder men tillsvidare anser jag att mitt vittnesmål äger legitimitet. Jag frågar ju för att jag vill veta, inte för att hitta på felaktigheter om svampar.

Trist med dålig stämning, inte min avsikt alls.

1

Michael Krikorev

15 okt 2020 kl. 00:45

Jan A klagar ofta på dåliga bilder här i forumet trots att det de flesta gångerna inte är något fel alls på bilderna, så ta inte åt dig av Jans klagosånger.

Dina bilder är utmärkta och visar pudrad trattskivling, utan tvekan, trots att de är lite mörkare i färgen än vanligt. Att skivorna inte är normalt utvecklade kan bero på genetiska och/eller miljöfaktorer. Inomartsvariationen hos många svampar är ofta större än vad man kan tro.

0

JanAUppsala

15 okt 2020 kl. 12:36

Den här tråden hade jag bestämt mig för att definitivt lämna, men måste kommentera ett visst, Krikorevskt inlägg!
Har inte klagat på mer än att skivorna inte alls går att se och att foten ser avvikande ut!  Det är ingen som helst “konst ” att manipulera bilder - det finns många exempel på nätet - och jag har på skoj gjort mycket privata, egna “försök”!  Att jag skulle klaga på bra bilder ser jag som “försök till förtal”.

Mina egna omdömen om händelser, personer etc. kommer först i memoarerna, enkelt arbetsnamn just nu: “80 år i skogarna”, där mycket insamlat och tänkt släpps fritt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone