Kanske violgubbe/klubblik trumpetsvamp som ibland får ett mycket besynnerligt utseende. Läs om den - och googla!
Har sett många liknande violgubbar och har visat dem på exkursioner.
Såg först nyss att du skrivit “fridlyst” om violgubben. Den är inte alls fridlyst. Vi har, såvitt jag vet, bara 5 fridlysta svampar; Bombmurkla, Doftticka, Saffransticka, Igelkottaggsvamp och Storporig brandticka. Rödlistads betyder INTE att arten är fridlyst!
Det är ingen violgubbe den blir aldrig så mörk lila den är ljuslila när den.är ung har heller inte skivor utan åsar
Tror inte att violgubbe är hittad i Värmland mer än i Södra Råda landskap Värmland
Läs om ametist skivling tror att det är en förvuxen sådan
Ja, fullt möjligt att det är en extrem kromosomametistskivling - men åtm. nästan lika troligt att det är en någorlunda måttligt missbildad violgubbe. Sådana har vi haft med på Svampklubbens exkursioner och jag har också visat en del av mina helt egna fynd från Uppsala k:n på bild här på Svampguiden. Vi har också sett extrema exemplar under exkursioner i norra Uppland där arten är betydligt vanligare än i “mina” jumkilsskogar.
Men vad tror då du som hittade den? Du har iaf tagit i den!
Det är troligen en ametistskivling som är angripen av en parasit och därför växt sig stor och oformlig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.