Örebro. Växer i mängder i blandskog, närmast är gran och björk. Rikligt med vid saft som smakar angenämt. God svampdoft.
Hur lång tid behöll du risktuggan i munnen, då?
Hej, doppade fingret i saften och stoppade i munnen. Smakade några sekunder och sedan spottade ut.
Det låter fegt!
Jag är inte mycket till risk-kännare, men jag gissar på brandriska.
Kul att veta om riskor är att det kan vara viktigt att se om saften ändrar färg efter att den blödit ut. T ex ska brandriskans saft vara oförändrat vit medan småriskans kommer ut som vit men gulnar efter ett tag.
Jo, jag är nog rätt feg vad gäller okända svampar… även om det handlar om riskor! Efter lite mer googlande hittade jag en riska jag tycker liknar den på bild: Brandriska (Lactarius aurantiacus). Skulle det kunna stämma kanske?
Oj, det trillade in ett svar från Greyhound medan jag skrev.
Okej, då ska jag tänka på att titta efter det nästa gång. Tusen tack!
Jag testade dina bilder på norska Artsdatabankens artificiellt intelligenta system Artsorakel: https://orakel.artsdatabanken.no/. Den tror som vi. :)
Rätt kul, jag är ganska lågteknologisk och har ingen tidigare erfarenhet av sådana funktioner. Ibland verkar den funka bra, ibland får den en svamp till att vara en mindre skogsmus.
Spännande! Det måste jag prova någon gång. Jag testade en liknande mobil-app i somras men den trodde en hederlig gul kantarell var en röd flugsvamp så appen avinstallerades direkt. ;)
Haha, men det hade kunnat vara värre - den hade kunnat påstå att en flugsvamp var en kantarell! XD
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.