Hittade denna svampen tillsammans med massa andra av samma sort i en vägren, på gränsen mellan gräs och träd/mindre skog. De större svamparna var nog uppemot ca 20 cm i diameter.
Svampen har legat i kylen över natten. Igår var den snarast ljust vit/grå/beige i hatten, men idag har den blivit lite åt det gula hållet på hattens ovansida. Jag uppfattar inte att den direkt färgas när man tar på den eller bryter bort bitar.
Ingen stark eller oangenäm doft, ganska neutral svamodoft.
Jag bor i Lomma i Skåne.
Till mina frågor? Vad är det förskott och går den att äta? Jag gissa själv på Snöbollchampinjon, men är lite harig när det gäller att chansa på svampar…
Tacksam för all hjälp!
Jag tycker det ser ut som en snöboll. Det är alldeles rätt att vara harig när det gäller svamp, men det fina med champinjoner är att när man väl vet att det är en champinjon så kan det inte gå så galet. :)
Kika gärna på Svampguidens lilla introduktion till släktet: http://svampguiden.com/champinjoner/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.