13 okt 2020 kl. 18:20
Hej massa svamp har växt på min trädgård och jag undrar bara ifall dessa går att äta . Kan eventuellt länka till mitt google drive där man kan se fler bilder .
Bilden tagen i Göteborg där svampen är växt
Bild 3
Ser ut att kunna vara pudrad trattskivling, vanlig på kompost-artad mark.. Läs om den!
länk till 4 e bild på svamparna https://drive.google.com/file/d/1hLyEq27GwiL-TuK0gviaSzFFCDckLMpr/view?usp=sharing
Tack för svaret JanAUppsala ska läsa om den nu
Ja du har rätt verkar vara pudrad trattskivling nån som ätit den och vet ifall det är värt det?
Jag har ätit den under väldigt många höstar och alltid mått bra efteråt. Alla gör dock inte det. Jag rekommenderar därför en förvälld/avkokt försöksranson för en test. Ät inte för mycket första gången. Svampen passar bra såväl stekt som stuvad. Men du bör googla och läsa vad som skrivits om arten; det finns mycket!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.