Hittade denna under en tall i mellersta Sverige (Sundsvall). Det var ganska mossigt där. Är det en sandsopp? Den blånade inte vid snitt och upplevde inte att den smakade syrligt rå. Tycker heller inte att den är så fräknig. Om inte, vad skulle det då kunna vara?
Ignorera kantarellen i bakgrunden.
Bilden kom inte med i inlägget ovan.
Jodå, det är sandsopp och den blånar opålitligt - bara när den har lust!
Jag tycker det ser ut som sandsopp, både rören och färgen på svampköttet. Sandsopp blånar inte alltid, men ibland. Och det är inte alltid de är så fräkniga heller. Beträffande smaken så upplevs smaker väldigt olika av olika personer, så den kan man, åtminstone till viss del, bortse ifrån. Enda möjliga förväxlingssvampen är eg örsopp, men den är inte lika ”köttig” i genomskärning utan något lite mer åt det geleartade hållet, eller ja, inte som gelé, men jag vet inte hur jag ska beskriva den… Men din ser inte ut så.
Glömde nämna att sandsoppen ar riktigt god - och blir ÄNNU godare som torkad! Har du tork/möjlighet att torka, så prova!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.