Hej! Jag undrar om någon kan svara på vad detta är för svamp och om den är ätlig? Intuitivt känns det som jag vill äta den. Misstänker att det kan vara en Gyllengrå musseron, men är inte säker… Den doftar väldigt svampigt och gott, men smakar ganska bittert när man tar en bit rå svamp i munnen. Jag hittade den i en väldigt våt mark i Markaskogen, Örebro. Och den växte i grön mossa nära träd. Det var inte så mycket barr just där, utan mer lövträd.
Tack på förhand!
Tack för svar. Ja, foten känns lite som en gummislang, men jag tänker att många svampar känns så... De bilder jag hittar på mörk nagelskivling verkar dock ha en lite tjockare fot nertill. Men det är svårt att säga, då man ofta hittar olika bilder med olika svampar som ska visa samma sort! Verkar dock inte vara giftig eftersom jag inte känner någonting efter att ha ätit en bit rå.
Hittade det här. http://asimi.gl/da/leksikon/grønlands-planter/svampe/item/munkehat-gyldengraa Och min svamp stämmer väldigt väl in på den beskrivningen. Gyldengrå munkehat är det danska namnet på Gyllengrå musseron.
Du sväljer väl inte svampen när du provsmakar den rå...?
Jo, jag råkade göra det men jag kom på att det inte var en så god idé... ;-) Det var dock en väldigt liten bit. Men jag vet, man ska spotta ut efter att man smakat. Tror absolut denna svamp är ätlig, men frågan är om man kan kalla den matsvamp. Kanske inte den godaste svampen…
Benämningen matsvamp innebär mer än bara ogiftig. Den talar även om att svampen av många anses vara välsmakande. Ätlig däremot är väl ett lite vagare begrepp men används ofta på liknande sätt.
Tack. Ja, det är ju frågan om det är en mörk nagelskivling som någon föreslog, eller gyllengrå musseron, för om det är det sistnämnda så är ska det vara ‘en utmärkt matsvamp’. Men de bilder som finns på nätet är minst sagt förvirrande, då de ibland har lång fot, ibland kort o.s.v. Länken jag delade tidigare och den här: https://www.naturplats.com/svamp/edible, verkar tyda på att det är en gyllengrå musseron dock…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.