0 1472 visningar

16 svar

Jääteröksvamp?

Ny i Skåne

17 okt 2020 kl. 17:43

Såg fyra stora bollar under en buske i en park i Malmö idag. Tog med mig en hem, tror att de är jätteröksvamp, tror ni det med? :)

0

HLilja

17 okt 2020 kl. 18:19

Jag tror också det. Du har dock inte skrivit HUR stora de var. Jätteröksvamp kan vara typ som en fotboll i storlek och uppåt, vanligtvis större.

0

JanAUppsala

17 okt 2020 kl. 18:24

Medan de växer till sig, är de oftast mycket mindre än så!½

0

HLilja

17 okt 2020 kl. 18:35

Ha ha, ja det måste de ju kunna vara! Bara att jag inte har råkat komma just då:)

0

Ingemar N

18 okt 2020 kl. 01:43

En mycket vanlig sort här i Skåne, kan bli så stor som en pilatesboll! (Dock sällsynt, vanligast är som en stor fotboll) Angående storleken på ovanstående exemplar, kan det också vara så att någon sparkat loss den som ung, och då  stannar den givetvis i växten, och torkar i förtid (blir brun) f.ö är detta exemplar kraftigt angripen av troligtvis sniglar

0

JanAUppsala

18 okt 2020 kl. 10:21

Arten är inte så speciellt sällsynt här i U-a heller; har flera lokaler redan inom gångavstånd och åtskilliga “lite längre bort” o.s.v.. Det gäller bara att skörda godsakerna innan de missbrukats som fotbollar.

0

Ny i Skåne

18 okt 2020 kl. 12:55

Tack för alla svar!
Detta expemplar var ungefär 15 cm i diameter. De andra var större men verkade mer ätna på.
@Ingemar N hade du skippat att äta den pga sniglarna eller bara skära bort yttersta lagret?

0

Ingemar N

18 okt 2020 kl. 17:44

Som med all mat som blivit angripen av något slag, är det en högst individuell bedömningsfråga om / eller i så fall hur mycket man skall kassera?. Somliga tolererar ingenting alls, medans andra är mer “frikostliga” i sin bedömning
Just din svamp verkar ha ganska så omfattande angrepp, dessutom förefaller den börja bli gammal med tanke på den tilltagande gula färgen..Ett färskt & friskt exemplar skall vara helt kritvit! både på in och utsida, så jag hade kasserat den..
Vill du testa denna sort? så vänta till nästa säsong! (är företrädesvis en sommarsvamp) Håll utkik i parkområden & Kyrkogårdar, trädalléer o liknande där den oftast återfinns, Och ta enbart ett exemplar som är helvit!

0

mumrik

18 okt 2020 kl. 20:47

Snigelgnag ser jag inte som något problem. Man kan ju skala av det yttersta om man är känslig. Skillnad när det är larvergångar i svampen. Det har examplaret ät ju helt fint inuti. Jag älskar röksvamp, så jag hade ätit upp den utan tvekan.

Tips, försök skära stora men rätt tunna skivor och knaperstek. Jättegott!

0

mumrik

18 okt 2020 kl. 20:48

*larvgångar*

0

Ny i Skåne

18 okt 2020 kl. 20:48

Tack Ingemar!

0

Ny i Skåne

18 okt 2020 kl. 20:49

Och tack mumrik också! Jag skar bort och åt det som var fint och vitt igår. Smakade gott!

0

mumrik

19 okt 2020 kl. 01:07

Eller hur? Min dröm är att hitta några riktiga bjässar och få frossa. Men jag har bara hittat små, ungefär som din.

0

Ingemar N

19 okt 2020 kl. 01:46

@ Ny i Skåne..Vill du veta mer om Jätteröksvampen? så kommer här en länk till ett intressant reportage från nyhetsmorgon i tv 4, där den presenteras mer ingående..

https://www.youtube.com/watch?v=cYE3srXCtXQ

Enligt hörsägen lär de mindre exemplaren vara bäst? (Just som din runt 15 cm i diameter) men jag har ingen egen erfarenhet..

Som sagt,våra uppfattningar & bedömningar om saker och ting är likt baken delad ;-) En nära släkting till mig vägrade att äta någon av brödskivorna ur en brödkorg jag hade, Enbart för att han sett en s.k “silverfisk” i ena hörnet av korgen!

0

mumrik

19 okt 2020 kl. 02:29

Ett skönlitterärt lästips: Fay Weldon’s Röksvamp/Puffball. Minns inte så mycket av den egentliga handling, men jättröksvamparna går ivf till och hagarna är fulla av dem. De plockar och plockar och äter och äter. Jag hade nästan hallisar om jätteröksvamp efter att ha läst den.

0

Ingemar N

21 okt 2020 kl. 01:05

@mumrik: En skärmaskin för hushållsbruk hade nog varit idealet för att bereda både tunna, men stora skivor att steka enligt ditt förslag ovan!

0

BRAN

21 okt 2020 kl. 10:27

Wauuuuww… Smaklig måltid säger jag bara. Och tack för infon att det finns så stora. Själv har jag bara hittat de små knattarna! Mmmm…. men Mums vad goda de är!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone