Denna svampen hittades i Bökeberg, sydvästra Skåne. De växte inte jättenära varandra men fanns en del utspritt. Omgivningen var lövskog (mest bok tror jag) och träden stod glesa. Svamparna är mindre, foten är cirka fem centimeter hög.
Tacksam för svar!
En bild till.
Ametistskivling! http://svampguiden.com/art/visa/laccaria_amethystina
Men jag tror inte de nedre är samma sort.
Den kan variera kraftigt i färg och vara nästan vit ibland vid högre ålder eller torka.
Tack för svar! Alla var faktiskt samma svamp. Samtliga var lilaaktiga med lila skivor!
Och väldigt goda att spisa! Mums!
Äter den också med stor behållning. Rätt tillagad är den riktigt god! Googla på
“Carluccio, ametistskivling”
Den rekommenderas inte som matsvamp längre eftersom den kan ta upp arsenik. Har också ätit den tidigare men tycker inte att den är så god att det är värt risken.
Har själv plockat och ätit ätit den - och en massa annat god svamp - i mer än 70 år och är ännu ganska mycket levande. Det “anses” faktiskt att våra kroppar inte klarar av/duger till att ta upp svampens eventuella arsenikinnehåll.
Ah. Läste det ni båda uttrycker på nätet innan jag beslöt mig för att smaka den!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.