Denna svamp är en ny art för mig. Verkar omöjlig att förväxla men jag undrar om man kan äta den gula delen av svampen? Någon sida säger just att den ska skäras bort, stämmer det?
Har någon tips på recept med denna svamp?
Bild 2
Det har jag också läst någonstans, men jag har då alltid ätit även det gula och förstår inte vad problemet skulle vara.
Har fått “höra” att den gulaste delen av foten innehåller ganska mycket oxalsyra och kan ställa till magproblem för känsliga personer. Vet inte hur stora, eller om det stämmer, men har iaf alltid avstått från den nedersta, allra gulaste delen.
Recept ja, själv gillar jag stekt svamp, men om du googlar på “citronslemskivling, recept, svampguiden” så finns där en del.
Tack för kommentarerna. Kollade oxalsyra på Livsmedelsverket och ja, det verkar ju relativt ofarligt. Jag älskar också rabarber som tydligen har en del oxalsyra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.