0 348 visningar

13 svar

Härlig dag i skogen..

Evus

29 sep 2006 kl. 17:42

...har vi haft i dag.
Vill bara visa lite bilder på kantareller i deras naturliga miljö och hur det såg ut i våra skogar i dag. Jag hade ingen bönpåse med mig, (vilket jag tycker var ett väldigt bra tips från fotograferna för övrigt, även det med pappret)så det kanske är lite “sisådärbilder”, men man ser nog ändå.
Sen även en bild på några lirare som fanns där vi parkerade bilen, jag var glad att det fanns stängsel. Men fina var dom, och den ena väldigt nyfiken.

0

Annette Landin

29 sep 2006 kl. 17:45

...tänk vad vacker det är ibland…både kantareller å Highland (eller vad det nu är för några kossor)

0

Lena M

29 sep 2006 kl. 18:11

Jag har sådana grannar som du visar på tredje bilden. Visst är de fina ! Här är också mycket kantareller nu, men smått om annan matsvamp.

0

Trumpelisa

29 sep 2006 kl. 18:11

Åh vilka fina bilder. Undrar bara en sak. Var kom min gröna ansiktsfärg ifrån?

0

cicki

29 sep 2006 kl. 18:16

ibland önskar man att det vore höst nästan jämt. Inga mygg och en massa godis i skogen

0

Härlig dag i skogen, sen blev det lite obehagligt

Evus

29 sep 2006 kl. 18:31

Efter det att vi kom hem från skogen åkte gubben ner till vårt centrum och gick för att handla lite på systemet. Då när han packar ner ölburkar i påsen kommer det fram en människa precis bredvid honom med rånarluva och pistol och rånar kassan!

Min gubbe sitter och finrensar kantarellskörden på altanen just nu, samtidigt som han retar upp sig på att han inte dängde en ölburk i huvudet på rånaren.
(det är jag glad för att han inte gjorde, då vet man ju inte hur det hade kunnat sluta)

Polishelikopter cirkulerar här över området hela tiden.

Härlig dag har vi haft, men usch vilken tankeställare man får, när sådant här händer.

(det här kanske var lite på sidan om svamp, men måste få skriva av mig lite)

0

Lena M

29 sep 2006 kl. 18:34

Oj, ja man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. Och tur är väl det !
Men ni sitter förmodligen och äter / dricker gott nu , så trevlig helg !

0

Lena

Evus

29 sep 2006 kl. 18:39

Vi har inte börjat att äta ännu.

Vi ska äta kräftor om en stund :-)

Trevlig helg önskar jag också.

0

Göran H

29 sep 2006 kl. 18:40

Det är klart att du skall skriva av dig här om det känns bättre.
Dessutom nämnde du ju att “gubben” satt och rensade svamp, så det var ett klart svampinlägg.

0

Trumpelisa

29 sep 2006 kl. 18:43

Klart att du får skriva av dig. Vilken otäck upplevelse. Hoppas ni trots det kan ha en trevlig helg osv. Tänk på dina fina svampbilder så går det nog bra.

0

Kristina

29 sep 2006 kl. 18:49

Roligt att nå´n fick bärga svamp idag (fast det senare äventyret var ju mindre roligt). Jag och en granne prövade en “ny” skog idag och det enda vi hittade var ett rådjurskranie, gallsopp och mögliga och deformerade trattkantareller. Om det nu kommer regn (som de lovat), så måste vi hitta tillbaka och förhoppningsvis finna fräscha trattkantareller!

Kristina

0

Evus

Annette Landin

29 sep 2006 kl. 19:05

Nu vet jag inte vad din “gubbe” är van vid, men reaktion på rån/rånförsök och andra otrevligheter brukar komma i efterhand. Ta hand om honom lite extra och var uppmärksam på vad han talar om. Om han börjar må dåligt av det, lyssna och be om hjälp via brottsofferjouren om det blir jobbigt. Vilket jag hoppas att det inte blir!!!!

0

Evus

Evus

30 sep 2006 kl. 18:08

Tack för omtanken Annette och ni andra.
“Gubben” mår bra. Han har just kommit hem från min 79-åriga svärfar (hans pappa då ja :-))  ).

Han (gubben) lämnade över några liter av kantarellerna vi hittade i går. Dom togs emot med stor glädje!

PS.
Dom har tagit fast rånaren. Han var 14 år!!!!!!!!

0

Evus

Annette Landin

30 sep 2006 kl. 18:12

Usch! Det är så tragiskt, 14 år. Det värsta är att det blir vanligare å vanligare! Kul att höra att dagen var bra!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone