Gullkrös!
Vad växte gullkröset på? Är intresserad av sånt!
Vad Jan syftar på är att vid bedömning av svamp är det alltid viktigt att ange även vilka trädslag som finns i närheten/ som svampen växer på, inte bara ”skog” eller ”pinne”. Men i detta fallet gick det bra att lösa ändå.
Jag syftar inte - jag frågar.
Okej…förstår…Jag bad inte om bedömning av svamp, utan ställde bara en öppen fråga vad det kan tänkas vara. Kan verkligen inte skog, svamp eller pinnar, trädslag etc. Men blev väldigt fascinerad och visst intresse har kanske vaknat. Googlade runt men hittade inte svar så chansade och frågade här. . .
Jag hann inte studera svampens omgivning då jag hade sällskap av min treåring som hade bråttom hem men ska tänka på det nästa gång i framtiden om jag hittar nåt…visste inte riktigt “reglerna” . Svampen hittades som sagt ovanför krokängsparken som för övrigt numer är en stor byggplats i ett skogsparti med kuperade stigar.
Det ligger bråte omkring i skogen och mycket avbrytna pinnar i högar lite hur som. Varpå jag fann detta gullkrös. På en enda pinne. Skogspartiet har blandade trädslag (löv) . .
Jättekul Sarah, att du undrar och frågar, välkommen med fler frågor:)
OK, det kan vara svårt att identifiera döda pinnar! Men ofta är det viktigt att få veta trädslaget/-arten en vedsvamp växer på. Gullkröset “häckar” dock på en mångfald lövträd och -buskar, och det skulle kunnat vara någon “ny” art! “Svampgalningar” kan samla på sig de konstigaste uppgifter..!;)
Roligt - och fanns/finns högar med döda pinnar så finns kanske också mer/annat där! I vedsvampväg, alltså...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.