0 1744 visningar

11 svar

Svamp?

Sarah

23 okt 2020 kl. 20:01

Är detta svamp? Såg detta i en liten skogsterräng ovanför krokängsparken i hisingen, Göteborg. Blev så nyfiken på vad det kan vara.  Konsistensen var gele.

0

Sarah

23 okt 2020 kl. 20:03

Googlade och tycker inte det ser ut som trollsmör. Kanske slemsvamp? Kan verkligen inget om svamp, men kanske nån vet här.

0

HLilja

23 okt 2020 kl. 20:18

Gullkrös!

0

JanAUppsala

23 okt 2020 kl. 20:39

Vad växte gullkröset på? Är intresserad av sånt!

0

Sarah

23 okt 2020 kl. 22:13

Tack för svar! Gullkrös alltså.
Det såg ut som att det växte ut ifrån en avbruten pinne. Alternativ bara låg på. Det fanns bara en klump av det och ingenting i närheten vad jag såg. Klumpen såg nästan ut som alien slime hehe. Aldrig sett något liknande.

0

HLilja

24 okt 2020 kl. 06:06

Vad Jan syftar på är att vid bedömning av svamp är det alltid viktigt att ange även vilka trädslag som finns i närheten/ som svampen växer på, inte bara ”skog” eller ”pinne”. Men i detta fallet gick det bra att lösa ändå.

0

JanAUppsala

24 okt 2020 kl. 11:16

Jag syftar inte - jag frågar.

0

Sarah

24 okt 2020 kl. 18:58

Okej…förstår…Jag bad inte om bedömning av svamp, utan ställde bara en öppen fråga vad det kan tänkas vara. Kan verkligen inte skog, svamp eller pinnar, trädslag etc. Men blev väldigt fascinerad och visst intresse har kanske vaknat. Googlade runt men hittade inte svar så chansade och frågade här. . .
Jag hann inte studera svampens omgivning då jag hade sällskap av min treåring som hade bråttom hem men ska tänka på det nästa gång i framtiden om jag hittar nåt…visste inte riktigt “reglerna” . Svampen hittades som sagt ovanför krokängsparken som för övrigt numer är en stor byggplats i ett skogsparti med kuperade stigar.

Det ligger bråte omkring i skogen och mycket avbrytna pinnar i högar lite hur som. Varpå jag fann detta gullkrös. På en enda pinne. Skogspartiet har blandade trädslag (löv) . .

0

HLilja

24 okt 2020 kl. 20:30

Jättekul Sarah, att du undrar och frågar, välkommen med fler frågor:)

0

JanAUppsala

24 okt 2020 kl. 20:34

OK, det kan vara svårt att identifiera döda pinnar! Men ofta är det viktigt att få veta trädslaget/-arten en vedsvamp växer på. Gullkröset “häckar” dock på en mångfald lövträd och -buskar, och det skulle kunnat vara någon “ny” art!  “Svampgalningar” kan samla på sig de konstigaste uppgifter..!;)

0

Sarah

24 okt 2020 kl. 21:46

Jag ska ta mej tillbaka till stället och ta en ordentlig titt i dagarna! Återkommer med bilder och ska verkligen försöka identifiera allt omkring. Kul att kunna svara treåringen i alla fall att detta var gullkrös. Det här var intressant! 
Och tack för era svar!

0

JanAUppsala

25 okt 2020 kl. 09:40

Roligt - och fanns/finns högar med döda pinnar så finns kanske också mer/annat där! I vedsvampväg, alltså...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone