Kan det vara ostronmusslingar jag fotograferat? Ljusförhållandena var inte de bästa.
Jag har kollat upp att ostronmussling hittats i norra Ångermanland och att svampen möjligen påminner om ostronmussling.
Datum: 2019-10-05.
Plats: Killingkullen naturreservat, 64 km NNV om Örnsköldsvik.
Miljö: Björklåga i blandskog (tall, gran, björk).
Om färgerna på fotot stämmer ser de gröna ut, jag tänker därför grönmussling. Det hade varit en fördel att se hur foten såg ut (tips till en annan gång, eftersom du skriver att fotot är drygt ett år gammalt).
Tack för svar och råd! Grönmussling ligger nog närmare sanningen ser jag nu. Vid fototillfället tänkte jag aldrig på att bilderna skulle kunna användas till artbestämning.
Det förstår jag alldeles. Jag fotar ofta svamp bara för att den är vacker.
Men jag undrar vad det är för vackra tickor intill musslingarna!?
Tickor kan jag ganska dåligt…
Ser ut att kunna vara snygga fnösktickor.
Jaha! Ja de liknar ju fnöskticka i formen. Har aldrig sett såna fina.
Tickorna ignorerade jag den gången då jag blev förvånad över trädsvampen med lameller i ställer för “rör” som tickorna har. Musslingars existens var jag omedveten om. Någon dag senare fotade jag en svamp som visade sig vara stinkmusslingar - de växte till och med på en död ticka och inte bara på trädstammen. Svampkannibalism? :-)
Häftig bild!
Det pampigaste jag sett “i den vägen”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.