...men vill gärna dubbelkolla med er! Den luktar minst sagt speciellt, fattar kopplingen till bränt gummi. Den blir stor (de största jag såg närmare 15 cm i diameter) och växer här i sydvästra Skåne bland såväl barr- som lövskog i häxringar.
Stark lila/violett färg (särskilt yngre exemplar) med brungul mitt på hattan. Skivorna ljusnar/gulnar med ålder. Köttet är ljust, nästan vitt, när man skär i dom.
Javisst!
Den på första bilden stämmer mycket bra med violmusseron, tycker jag.
Tack för svar!
Violmusseronen (som jag finner lite svårt att hitta utförlig info om), har den samma speciella doft som blåmusseronen?
Hmm, efter flera googlingar och sökande i böcker blir jag mer osäker på vad som faktiskt är vad. Här på Svampguiden tycker jag bilden på Violmusseron ser mer ut som en Blåmusseron, den är relativt kraftigt byggd! I min svampbok som har med Violmusseronen (Nya svampboken från 2014, Holmberg/Marklund) så är Violmusseronen avbildad som betydligt spensligare än Blåmusseronen. Violmusseronen ska också ha en hygrofan hatt (ändrar färg beroende på fuktighet), det ska inte Blåmusseronen ha.
Jag hittade en som jag tror är Blåmusseron i går (se tidigare inlägg här på forumet). Jag har haft den utan lock i kylskåpet över natten och tog nya bilder på den utomhus i dag, se bilagor. Hatten på den har ju blivit klart ljusare och mindre lila nu när den är torrare. Men foten är ju kraftigare än den avbildade Violmusseronen i Holmbergs bok.
Så ja, nu är jag förvirrad. Vad är korrekt? Är bilden på Violmusseron här på Svampguiden felaktig?
Nej, ängsmusseronen luktar nästan som mjölskivling! Tyckte bara att både fot och skivor var av “annat” utseende. Men det kan vara “bara bilden” (glesare skivor och aningen annorlunda fot) som får mig att reagera. Och båda är lika matnyttiga, goda, blåaktiga musseroner!.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.