Hej!
Jag plockade svamp med min son och plockade den här och slängde den direkt. Efter blev jag Väldigt orolig över eventuella gifter på mina händer så slängde resten av skörden av matsvamp. Nu undrar jag vad det var för svamp, hittar ingen som liknar den och har letat massor! Detta var i barrskog med mycket grön mossa, på mellersta gotland
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Karin
Hej Karin!
Det är bra att ha respekt för svamp och dess gifter, men inte ens våra giftigaste svampar är farliga bara av att TA i. För att bli förgiftad måste man få i sig, dvs svälja ner, av själva svampen.
Tyvärr kan jag inte svara på vad du har hittat, men den liknar ingen av de farliga giftsvamparna. Skulle gissa på någon trattskivling.
Det ser t.o.m. ut att kunna vara olika arter; den första ngn form av narrkantarell, sedan, som HLilja säger; kanske ngn trattskivling. Alla KAN dock vara narrar som är mycket luriga!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.