0 540 visningar

3 svar

Giftig art eller ofarlig?

KS

25 okt 2020 kl. 16:55

Hej!
Jag plockade svamp med min son och plockade den här och slängde den direkt. Efter blev jag Väldigt orolig över eventuella gifter på mina händer så slängde resten av skörden av matsvamp. Nu undrar jag vad det var för svamp, hittar ingen som liknar den och har letat massor! Detta var i barrskog med mycket grön mossa, på mellersta gotland
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Karin

0

HLilja

25 okt 2020 kl. 17:05

Hej Karin!
Det är bra att ha respekt för svamp och dess gifter, men inte ens våra giftigaste svampar är farliga bara av att TA i. För att bli förgiftad måste man få i sig, dvs svälja ner, av själva svampen.
Tyvärr kan jag inte svara på vad du har hittat, men den liknar ingen av de farliga giftsvamparna. Skulle gissa på någon trattskivling.

0

JanAUppsala

25 okt 2020 kl. 17:28

Det ser t.o.m. ut att kunna vara olika arter; den första ngn form av narrkantarell, sedan, som HLilja säger; kanske ngn trattskivling. Alla KAN dock vara narrar som är mycket luriga!

0

Ingemar N

25 okt 2020 kl. 23:03

Ha ha.. Ja, till och med jag som i princip är en “Svampanalfabet” gissade faktiskt på om det möjligen inte kunde vara en “Narris”  du hittat ?? Formen liknar ju en kantarell, men med skivor

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone