0 790 visningar

9 svar

Vad är detta?

Jeanette Gustavsson

25 okt 2020 kl. 17:40

Brun rund hatt, yttersida av hatt sitter fast i en ring, skivor under hatten, lite fjällig på foten. Hittad i Stockholm, barr/lövskog. Hittad ensam. Luktar mild skog :)

0

JanAUppsala

25 okt 2020 kl. 19:36

Inte speciellt lik, men kolla “rynkad tofsskivling”, en spind(elskiv)ling.

0

Jeanette Gustavsson

26 okt 2020 kl. 10:32

Kan det vara en kastanjechampinjon? Googlat runt massor men hittar ingen direkt fullträff. Viktigaste frågan är ju om den är ätlig eller ej.

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 11:01

Sådana finns nog bara I vissa butiker.  http://svampguiden.com/forum/visa/145510
Din “svampfot” ser faktiskt inte det minsta “champinjonisk” ut!  Låt någon stackare växa ut och visa vem den är!

0

HLilja

26 okt 2020 kl. 11:15

Man kan knappast bedöma om den är ätlig eller ej om man inte vet vilken svamp det är…
Som frågeställare bör man sedan själv läsa på och jämföra sin svamp med de förslag man får här på svampguiden, så att man SJÄLV känner sig säker, innan man ev äter den.
Området svamp är så komplext så även ”den bäste” kan ta fel. Allra helst om man bara bedömer efter bild o text såsom är fallet här, och man inte har någon möjlighet att känna, lukta och smaka på svampen.

0

Tobias

26 okt 2020 kl. 11:32

Jag älskar Rimskivling (tidigare Rynkad Tofsskivling) och har plockat många. Din svamp är tyvärr inte en Rimskivling menar jag, den har tex inte en ring på foten och är för mörk i färgen.

Gissar också på en Spindling.

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 12:55

Ringen syns tydligt mellan hattkant och fot!

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 13:10

Och som jag redan sagt, så är också “rimskivling/rynkad tofsskivling”
en spind(elskiv)ling!

0

Tobias

26 okt 2020 kl. 13:43

Stämmer den har ring men en otydlig en jmf med de Rimskivlingar jag har sett tidigare. Översåg det, beklagar.

Stämmer också att den numera tillhör släktet spindlingar men den har ju inte den spindelvävslika cortinan mellan hatt och fot. Svampguiden skriver “Kan ibland likna en del spindlingar (Cortinarius), men dessa har en spindelvävslik cortina mellan hattkant och fot som unga, ej heller har de en riktig ring.”

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 14:12

Jag talar om verkligheten, inte vad som står “här”! Och jag vet mycket väl “vad som stämmer” och inte stämmer. Man lär sig en del på drygt ett “helt arbetsliv” bland svampar och alla andra organismer. Och innan rimskivlingens hatt “slår ut” så ser ringen ut så -  medan den ännu “förbinder” hatt med fot!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone