0 640 visningar

7 svar

Violmusseron vs Blåmusseron

Tobias

25 okt 2020 kl. 21:34

Hmm, efter flera googlingar och sökande i böcker blir jag mer osäker på vad som faktiskt är vad. Här på Svampguiden tycker jag bilden på Violmusseron (se bild med gräs runtomkring) ser mer ut som en Blåmusseron, den är relativt kraftigt byggd! I min svampbok som har med Violmusseronen (Nya svampboken från 2014, Holmberg/Marklund) så är Violmusseronen avbildad (se bild med svamp på träplanka) som betydligt spensligare än Blåmusseronen.

Men Violmusseronen ska också ha en hygrofan hatt (ändrar färg beroende på fuktighet), det ska inte Blåmusseronen ha.

Så ja, nu är jag förvirrad. Vad är korrekt? Är bilden på Violmusseron här på Svampguiden felaktig?

0

Tobias

25 okt 2020 kl. 21:56

Kan tillägga att Holmberg/Marklund skriver:
“Denna art är betydligt spensligare än Blåmusseronen [...] foten är relativt smal”

Min konklusion är att bilden på Violmusseron här på Svampguiden i själva verket är en Blåmusseron (om nu Holmberg/Marklund har rätt)! Eller?

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 09:27

Dina bilder är alltför dåliga för definitivt avgörande. Sign Emily har också frågat om “blå musseroner” och skickat med en bild som jag tror möjligen skulle kunna visa “violmusseron”.
Din “andrabild” ser dock ut att kunna föreställa blåmusseron.

0

Tobias

26 okt 2020 kl. 09:40

Andra bilden är som sagt tagen direkt från sidan med Violmusseron här på Svampguiden:
http://svampguiden.com/art/visa/lepista_sordida

Om flera är eniga i att den mest sannolikt visar en Blåmusseron så bör denna tas bort och ersättas med en riktig bild, vem kan göra det?

Min första bild är direkt från en bok som visar Violmusseronen. Och ja den är dålig men man ser helt klart att svamparna där är mycket spensligare, vilket var huvudpoängen.

0

HLilja

26 okt 2020 kl. 09:48

Du får ta det med Michael Krikorev som håller i denna sidan och som även tagit (alla?) foton.
Han besöker forumet emellanåt och svarar på frågor. Avvakta och se, alternativt maila honom. Adressen finns på denna sidan under fliken ”mer” och sedan ”om svampguiden” om jag minns rätt.

0

Tobias

26 okt 2020 kl. 10:14

Ok tack, då kontaktar jag honom.

0

Michael Krikorev

26 okt 2020 kl. 14:43

Tack för synpunkt!

Det är violmusseron på bilden, men håller med om att den är ovanligt knubbig och väldigt lik blåmussseron på just den bilden.

Violmusseron är betydligt mindre än blåmusseron, och storleken kanske inte framgår så tydlig på bilden. Sedan är hatten hygrofan, dvs ändrar färg med vattenmättnad vilket beror på omgivande luftfuktighet m.m. Exemplaren på bilden har tydligt hygrofan hatt. Blåmusseron kan i sällsynta fall ha en hygrofan hatt, men oftast inte.

Jag har bilder på mer typiska violmusseroner så ska ta och uppdatera bilderna vid tillfälle.

0

Tobias

26 okt 2020 kl. 15:20

Tack för svar Michael. Då känns det som det mest typiska tecknet för Violmusseron är just den hygrofana hatten och inte “knubbigheten”.

Då tror jag min egen Blåmusseron inte är en sådan utan just en Violmusseron eftersom hatten verkar hygrofan, se bilden (den hadde då stått i kylskåpet utan lock en dag).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone