0 769 visningar

8 svar

Ostronmussling?

Tobias

25 okt 2020 kl. 21:39

Ursäkta så många frågor men jag har verklingen snöat in på detta med svamp!

Jag hittar ingen annan svamp på nätet eller i mina bäcker som stämmer bättre än just Ostronmussling men är osäker, har aldrig hanterat den tidigare. Växte på vedflis som låg på ett längdskidspår i Vika, Falun.

0

HLilja

26 okt 2020 kl. 07:33

Nej ostronmussling är det inte, den har snedställd fot. Jag tror det kan vara någon trattskivling.

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 09:06

Att foten hos musslingarna oftast är snedställd beror på att de i allmänhet växer på mlm lodrätt underlag, På flis e.d. kan de bli helt “normala”.

0

Tobias

26 okt 2020 kl. 09:21

Tänkte lite detsamma, att foten blir sned pga att dom normalt växer på lodräta substrat.

Jag skulle gärna testa och äta denna men är det rekommenderat eller kan den just förväxlas med någon mindre ätbar svamp?

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 09:39

Jag vågar/vill inte ge något så kontroversiellt råd, men vet vad jag själv skulle göra! Vad jag kan/vågar råda dig till, är att provlukta och -smaka på svampen och att läsa om skillnaderna mellan “ostronmusslingar s. lat.” och trattskivlingar. Kolla också om den verkligen växer på flis!

0

HLilja

26 okt 2020 kl. 09:39

Aha, där lärde jag mig något nytt:)
Man bestämmer ju själv vad man äter, men att rekommendera någon att äta en oidentifierad svamp, det skulle åtminstone jag aldrig göra. Och skulle själv inte ha ätit något oidentifierat eller osäkert heller. Jag har fått lära mig att man ska vara 100% säker på en svamp man tänker äta och det tycker jag är ett bra förhållningssätt. Fast när det gäller kremlor och strävsoppar frångår jag den principen…där räcker det att vara hundra procent säker på att det är en kremla och därefter smaka dig fram. Och strävsoppar låter jag vanligtvis stå kvar:)

0

Tobias

26 okt 2020 kl. 09:45

Så bra och ja, håller med om att man inte ska äta om man inte är 100% säker. Då blir det en djupdykning i Trattskivlingar ikväll :), så får vi se.

Är dock 100% säker på att den växte på flis, har tom bildbevis på det!

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 11:09

Det framgår faktiskt inte av bilden, ifall svampen (fruktkroppen) verkligen “livnär(t) sig på  barkstycket” eller bara “sitter där.

0

Tobias

26 okt 2020 kl. 11:35

Du har rätt, bilden visar inte det men jag lossade foten från ett vedflis :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone