När jag läser era inlägg blir jag förvånad över vad mycket svart trumpetsvamp ni hittar. Likaså rödgul sådan och blomkålssvamp.
Är det extremt mycket i år, eller ? Här i Gästrikland där jag plockar kan jag hitta några här och några där. Däremot har det kommit mycket kantareller de sista tio dagarna.
Här i mina sörmlänska skogar är det nedlusat med svart trumpetsvamp, kantareller, rödgul trumpetsvamp och fläckvis mängder med trattisar. All annan svamp verkar vara på upphällningen.
Men den där blomkålssvampen som jag brukar hitta några av varje år den lyser med sin frånvaro. Verkar som om alla andra hittar den överallt *avundsjuk*
Jadu, Lena M, här i grannlänet Dalom finns det inte heller svart trumpetsvamp (inte i “mina” skogar i alla fall), men lite rödgul. Däremot har varken jag eller mina svamperfarna föräldrar sett en blomkålssvamp sedan vi flyttade från västkusten. Finns de häruppe ens? Kul att du hittar kantareller i alla fall!
Svart trumpetsvamp är inte särskilt vanlig i västra Sverige och man hittar den aldrig i våra sura barrskogar. Man får istället leta under ek och hassel, men den förekommer inte så ofta där heller. Någon enstaka gång har jag hittat den i mossig barrskog på rikare mark. Sparassis crispa hittar jag några gånger per år och då alltid vid basen av tallar.
Olika falla ödets lotter !
Några hittar massor med trumpetsvampar, andra blomkålssvampar och jag ” bara ” kantareller. Men jag är glad åt den enda blomkålssvampen jag har hittat. Vore kul att hitta en goliatmusseron.
Ha en trevlig svamphelg !
Här är det utlovat regn och har så varit i ett par dagar, men ännu har jag inte set någon nederbörd.
Här i mellersta delarna av norra Skåne är det nästan uteslutande mager mark, på gnejsberggrund. Kanske är det därför rödgul trumpetsvamp tycks saknas helt, jag har åtminstone aldrig hittat den.
Svart trumpetsvamp är funnen några få gånger i bokskog.
Trattkantarellen är däremot mycket vanlig, men det är den nog nästan överallt. Den trivs antagligen ypperligt i det sura nedfallet söderifrån.
Blomkålssvamp går att hitta, men helt enkelt är det inte.
Tony.
Tack för det! Jag trodde jag fått något synfel. Om du / ni visste vad jag stirrat mig blind efter först och främst blomkålssvamp, sedan trumpetsvampar, men inget hjälper. Kan hitta lite , men inte som jag hör här, mängder.
Men kul för er / dem, nästa gång är det min tur att hitta något åtråvärt.
Har letat svamp i 25 år här några mil norr om Sthlm. Har bara hittat trumpetsvampsarterna på två lokaler vardera på alla år. I år dock rekordskörd (för mig) av svart trumpet, så årsmånen tycks ha gynnat dem.
Har hittat blomkålssvamp på fyra olika lokaler här genom åren, dock ej i år än. Pga alla rapporter om fynd av dessa ska jag avsyna ett känt ställe i morgon.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.