Jag har hittat tryffel, tror jag bestämt, under en ek i Närke. De växer under jorden, men “tittar upp” precis i markytan.
Den jag tagit upp ser inte ut som någon tryffel jag hittar bilder på. Den är ljus och slät, något lite känsla av luden - eller i alla fall matt. Storlek är som en potatis och den är potatislik i formen, eller som en “liten hjärna”. Men fruktkroppen gick också ner mot rotsystemet i mitten undertill.
Den har liksom “spruckit upp” som ett X över toppen och ner på halva sidorna. Köttet är mörkt, nästan svart, med mindre gråvita trådar eller nätverk. Någon som kan hjälpa mig med vad detta är?
http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rls=GGLG, GGLG:2005-37, GGLG:sv&q=potatistryffel&sa=N&tab=wi
Ni är så duktiga! Jag ska försöka få till en bild och lägga ut också.
Men nu har jag kunnat söka på både potatistryffel och d:o -rottryffel, hittat det latinska namnet och sedan kunnat söka fram bilder på googles bildsökning. Det verkar stämma helt och hållet, även om den här svampen huvudsakligen växte under jord, men det är väl varierande gissar jag.
Det jag tycker är konstigt är att jag inte hittade till denna info på något sätt när jag sökte på tryffel eller tryfflar från början. Mina svampböcker (“Svampar i skog och mark” av Bo Nylén från 1980 och “I svampskogen” av Nils Suber, från 1968) antydde inte heller att denna art skulle existera - även om det för en klantskalle som jag skulle vara lätt att tro att man hittat en stjärnhovstryffel. Inte heller internationella sidor jag funnit hintade om den här. Och svampguiden.com gav inga träffar alls på tryfflar, utom här på forat…
Nu är min fråga mest om man - trots den beskrivna giftigheten - känner till om den här kan vara användbar eller ätbar på något sätt. Den har ju en stark och påtaglig svampdoft, men smakar inte så mycket rå. Påminner i smak och konsistens faktiskt rätt mycket om tryffelsersättning man finner i mitten av konserverad sk gåsleverpaté.
Hur vanlig är den? Om denna sort finns, kan det finnas ätlig tryffel här ikring också?
Tack på förhand!
Under svenska namnet tryfflar ingår en hel del svampar som växer hel eller delvis underjorden.Kan tillhöra Basidiesvampar eller Sporsäcksvampar.
I Europa finns säkert över 500 arter.
Bara några få är värdefulla som matsvampar, så det är inte lätt att hitta dom på internet om man inte vet den latinska släkt namnet.
Potatis tryffel är ingen tryffel, växer övan jorden, liknar en röksvamp men är blåsvart vid snitt, giftig.
Du får några tips som du kan kolla,
det är bara gissning, men de har hiyyats i Sverige, en foto hade hjälpt.Gulbrun Hartryffel=Rhizopogon lutolus
Vecktryffel=Hydnotrya tulasnei
Marmorerad hjorttryffel=Elaphomyces muricatus, med flera närstående arte.
Försök ta en bild av din om du kan.
Det låter som gulbrun hartryffel, den brukar växa halvt begravd.
http://mashrooms.ptvs.net/images/020-29.jpg
Men som Franco skriver så finns det fler att välja på.
Jag undanber mig anklagelser om att ge reprimander!
Inte behöver du be om ursäkt Annette! Jag upplyste dig bara om att namnet potatistryffel inte existerar. Svampen tillhör släktet Scleroderma - rottryfflar. Det är viktigt för att undvika missförstånd att man inte kallar den något annat.
Rottryfflar anses giftiga och hör till gruppen “falsktryfflar” (basidietryfflar) liksom hartryfflar (inte svarta inuti) m. fl. “Äkta tryfflar” (ascomycettryfflar) är släkt med murklor och skålsvampar. Dit hör stjärnhovstryffel och de berömda tryfflarna som bökas upp av svin i frankrike. Hjorttryfflarna är också ascomyceter, men hör till gruppen klotsäcksvampar. De är helt underjordiska och oätliga. Lär dock ha använts som afrodisiakum.
Och den upplysningen, bäste Hans, kan du leverera på ett betydligt bättre sätt. Din andra mening i inlägget är otvetydigt av karaktären reprimand. Nu låter vi Annette slippa vår löjliga tuppfäktning och återgår till väsentligheterna, dvs, svamp.
Dessutom, Hans, du är ju ett proffs, vilket framgår av tidigare inlägg, och behöver inte
mästra. Din kompetens är oifrågasatt. (nytt ord men bra)
Göran. Vill du vara vänlig och ge mig ett exempel på hur jag kan jag leverera upplysningen bättre? Andra meningen är definitivt ej en reprimand. Löjlig tuppfäktning? Nej, obehagligt obefogat påhopp.
Jag är inget proffs, jag är amatör.
Jag mästrar inte. Min kompetens kan ofta ifrågasättas.
Kan utomstående få träda in i dialogen? Reprimand är ett negativt laddat ord. En reprimand kan ges muntligt eller skriftligt och mer eller mindre mild eller skarpa ordalag. Synonymer är tillrättavisning, tillsägelse, uppsträckning och bestraffning. På såväl det här forumet som andra forum görs långa och korta inlägg och svar. Oavsett vilket så kan det vara svårt att höra nyanserna i språket, tonfall och syftningar. I mitt tycke har Hans v E gett ett kortfattat svar till Annette, ett påstående/information/upplysning om att potatistryffel inte finns. Mottagaren av svaret avgör om det upplevs som en reprimand eller ej för vederbörande. Om Hans v E istället valt att vara mer tydlig och skrivit “det rätta namnet på arten är potatisrottryffel”, hur har det då mottagits av Annette och dig Göran?. Om man anger ordet potatistryffel på MSNs sökmotor så ges två träffar, en till Söderorts Svampförening, den andra hit till Svampguidens avsnitt om svampgifter varvid på den senare ordet potatistryffel är angivet i listan, klickar man på det ordet står ordet potatisrottryffel angivet på nästa sida…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.