Har just suttit och läste en del inlägg, och får den uppfattningen om att det finns GOTT om svamp i år! Jag är en nybliven svampfantast som känner abstinens, för här i Skellefteå verkar det då INTE vara gott om varan. Har endast hittat några pyttesmå kantareller och någon enstaka tegelsopp. I vilken terräng ska jag leta?
Hejsan Monica
Vad tråkigt att inte er säsong har börjat. Jag bor 2mil norr om stockholm och har plockat massor med svamp. Igår plockade jag kantareller.När jag rensat dom klart vägde dom 4 KILO!! Jag har aldrig i mitt liv hittat så mycket. Dom växte under gräset och mossan i en ekbacke.
Den största vägde 63 gram. Hoppas att det startar uppe hos er snart. För det finns inget härligare än att plocka svamp.
Det var en passande rubrik som poppade upp nu :-)
Kom att tänka på en liten dikt som skrevs för några år sen:
Årscykel
Det är trist så in i Norden,
snön den skyler äng och park.
Hoppas dag så snart är vorden,
när i skjulet står vår spark.
Mot ljus och värme fort det lackar.
Ja, den tiden är oss kär.
Gyromitror stå i backar:
Då är Våren åter här.
När ur bäck som ystert dansar,
små Vibrissor titta ut,
och av löv vi binda kransar,
då är Sommar här till slut.
Men så fort går sommarn fina.
Hösten kommer och vi få
Russula xerampelina,
Lepista nuda - vackra, blå.
Bäva sedan för Kung Bore
med sin Vinter (alltför lång),
önska vi i ide vore
tills vi väcks av mesars sång…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.