0 165 visningar

11 svar

Var finns alla svampar?

Monica

18 jul 2004 kl. 21:05

Har just suttit och läste en del inlägg, och får den uppfattningen om att det finns GOTT om svamp i år! Jag är en nybliven svampfantast som känner abstinens, för här i Skellefteå verkar det då INTE vara gott om varan. Har endast hittat några pyttesmå kantareller och någon enstaka tegelsopp. I vilken terräng ska jag leta?

0

Anders Öberg

18 jul 2004 kl. 21:36

Hej!
Tyvär har nog inte svampsäsongen tagit fart än här uppe. Bor själv i Luleå, och har gjort samma fynd som du.Mera regn är ju att vänta, så om några veckor börjar det nog hända saker.

0

Monica

18 jul 2004 kl. 21:54

Hej Anders och tack för ditt tröstande svar. Jag känner mig i alla fall lite mer hoppfull nu!

0

Karin

18 jul 2004 kl. 22:29

Jag bor i Växjö. Förra helgen regnade det 120-180mm. De få svampar jag har hittat var väldigt mjuka och kraftigt larvangripna. Vi har haft det för kallt för svamparna ca 12-13 grader när det varit som varmast. Hoppas på mer värme och mer svamp.

0

Monica B.

19 jul 2004 kl. 10:02

Hejsan Monica
Vad tråkigt att inte er säsong har börjat. Jag bor 2mil norr om stockholm och har plockat massor med svamp. Igår plockade jag kantareller.När jag rensat dom klart vägde dom 4 KILO!! Jag har aldrig i mitt liv hittat så mycket. Dom växte under gräset och mossan i en ekbacke.
Den största vägde 63 gram. Hoppas att det startar uppe hos er snart. För det finns inget härligare än att plocka svamp.

0

Morba

19 jul 2004 kl. 18:15

Var bor du i Stockholm ? Åt Täby-hållet eller Järfällahållet ?

0

Monica B

2 dec 2004 kl. 12:21

Jag bor i Järfälla, Ledsen att jag inte svarat förräns nu, men jag plockade alla kantarellerna på Ådö i Bro.

0

Irene

2 dec 2004 kl. 14:57

Det var en passande rubrik som poppade upp nu :-)
Kom att tänka på en liten dikt som skrevs för några år sen:

Årscykel

Det är trist så in i Norden,
snön den skyler äng och park.
Hoppas dag så snart är vorden,
när i skjulet står vår spark.

Mot ljus och värme fort det lackar.
Ja, den tiden är oss kär.
Gyromitror stå i backar:
Då är Våren åter här.

När ur bäck som ystert dansar,
små Vibrissor titta ut,
och av löv vi binda kransar,
då är Sommar här till slut.

Men så fort går sommarn fina.
Hösten kommer och vi få
Russula xerampelina,
Lepista nuda - vackra, blå.

Bäva sedan för Kung Bore
med sin Vinter (alltför lång),
önska vi i ide vore
tills vi väcks av mesars sång…

0

Evus

2 dec 2004 kl. 18:06

Det var en fin dikt tycker jag!!

0

Irene

2 dec 2004 kl. 18:41

Ja, ett riktigt pekoral i bästa Grönköpingsstil - det var i alla fall tänkt som ett sådant..
Fast nu behöver man inte gå i ide, för det finns så mycket om svamp att upptäcka på webben, så det räcker hela vintern igenom om man vill.

0

Birgitta D

2 dec 2004 kl. 19:28

Tack och lov för webben och SvampGuiden.

0

Monica

10 dec 2004 kl. 08:04

Ja, tack och lov för den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone