0 694 visningar

22 svar

storkremla?

Bo johnsson

29 sep 2006 kl. 18:38

Hej! har jag rätt eller?, är nybörjare och lite osäker!, bra/god matsvamp?

0

cicki

29 sep 2006 kl. 18:55

jajamän, titta under matsvampar till vänster.

0

Anita S

29 sep 2006 kl. 18:55

Har du smakat på den? Den ser inte ut som en storkremla. Den brukar aldrig vara så röd på foten. Kan smaka något lite skarpt. Ser mera ut som en tårkremla, men den brukar ha en citrongul färg på skivorna och mera violett i färgen på både hatten och foten.

0

Pepparkremla?

Annette Landin

29 sep 2006 kl. 18:56

Lägg tungan emot, inte tugga :=)

0

Pepparkremla?

bo johnsson

29 sep 2006 kl. 19:04

ej stark på tungan

0

Pepparkremla?

Annette Landin

29 sep 2006 kl. 19:07

Ok, jag har fått lära mig att rött på foten inte är bra. Men jag har precis börjat med kremlor. Franco är expert, men är nog inte här ikväll…

0

Pepparkremla?

Bo johnsson

29 sep 2006 kl. 19:09

synd!, jag vill gärna veta eftersom jag har dem på stekjärnet redan!

0

Annette Landin

29 sep 2006 kl. 19:10

Kollade nyckeln och det verkar vara storkremla! Den skall vara röd på foten :=)Förväxlingsvampen känner du på tungan, kolla själv! Jag tror att du har en god svamp!

0

Bo johnsson

29 sep 2006 kl. 19:12

tack för det svaret!, ja enl. boken är foten rödaktig

0

cicki

29 sep 2006 kl. 19:15

jag tillagade vad jag var bergsäker på var storkremla häromveckan och hela familjen mår fortfarande bra. De såg ut som på dina bilder. Du kan alltid dubbelchecka på http://hem.passagen.se/piami/svamp/storkr.htm

0

Bo johnsson

29 sep 2006 kl. 19:20

jo det skadar inte att vara försiktig!, som grön inom svamp är jag mycket tacksam att ni svarar!

0

Bo johnsson

29 sep 2006 kl. 19:26

och foten är mjuk o märgig mitt i!

0

cicki

29 sep 2006 kl. 19:33

lägg dom i kylen och invänta svar från * (den som väntar på nåt gott…)

0

Bo johnsson

29 sep 2006 kl. 19:50

försent!, kunde int låta bli o smaka!, ingen har nämt flugsvamp!

0

cicki

29 sep 2006 kl. 20:05

var det gottigottgott?

0

Bo Johnsson

29 sep 2006 kl. 20:09

kanon!, blanda med soppsvampar (amatörsvamp)

0

God Giftkremla...?

Ras J

29 sep 2006 kl. 20:14

Det finns väl ändå ingen välsmakande kremla som är giftig?? Själv äter jag vilken kremla som helst så länge den smakar bra!
Däremot har jag börjat upptäcka kremlor med endast en LITEN aning skarp smak. Nån som vet vad det kan vara?

0

cicki

29 sep 2006 kl. 20:26

så om det blev fel kan vi alltid skylla på djävulssoppen…

0

Pepparkremla?

pfifferling

29 sep 2006 kl. 21:32

men va bra att bara tungan på, jag brukar gå och svära o spotta en bra stund nu ny taktik

0

Pepparkremla?

Hans v E

29 sep 2006 kl. 22:04

Hoppas det går lika bra med mig som med Franco.
Det ser ut som pepparkremla. Den är först mild men efter 30-45 sekunder bränner den olidligt. Storkremlan har lite röd fot och bränner bara lite efter en kortare stund.
Flugsvampar bränner inte.

0

Sillkremla?

Erik Ekholm

29 sep 2006 kl. 22:07

Några av fötterna stöter i brunt.
Luktade de skaldjur?

0

Michael Krikorev

29 sep 2006 kl. 23:17

Hattfärgen är lite fel och hattmitten är för mörk för att jag ska tro på storkremla. Jag tror inte heller på pepparkremla, däremot är jag inne på Erik Ekholms spår. De gulbruna fläckarna på foten och i svampköttet tyder på sillkremla, men det kan dölja sig flera olika arter bland din skörd. De små kremlorna med vit fot och vita skivor som man kan se längst till höger på bild 3 ser skarpsmakande ut.

0

Philip

29 sep 2006 kl. 23:24

sillkremla gissar jag

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone