Igår 1 nov. visade man i Landet runt svampar som såg ut som stekta ägg. Alldeles ljusa med en gul mitt. Då sades det att det var föränderlig tofsskivling som är en god matsvamp (hattarna), Har aldrig sett så ljusa föränderliga tofsskivlingar eller att de sett ut som de visade. Är det verkligen rätt som sades - annars kan det ju vara farligt. Förekom 34 minuter in i programmet.
Nej, det ser ut som en slöjskivling i släktet Hypholoma, antingen rökslöjskivling eller svavelgul slöjskivling. Svårt att säga utan att se undersidan. De borde givetvis ha kollat detta med en svampkunnig innan sitt påstående. 34 minuter in: https://www.svtplay.se/video/28926098/landet-runt/landet-runt-avsnitt-32-4?start=auto
Jag hade samma tanke som du RolandSvensson när jag såg inslaget.
Slappt och ansvarslöst att inte vara noggrannare med research!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.