0 1147 visningar

2 svar

Kan det vara stolt fjällskivling?

Ingemar Lindahl

5 nov 2020 kl. 12:10

I kanten av Lidköping fanns det förr gott om rodnande fjällskivling. Nu finns det tydligen tre olika sorter, varav Brunneum tycks vara den som är lätt giftig. I beskrivningar står det att den t ex växer parker och gräsmattor. Mitt i min gräsmatta står det något som egentligen borde vara en stolt fjällskivling, men miljön? Aldrig tidigare har det funnits någon sådan där. Den rodnar inte när man skrapar på den, allting annat stämmer. Kan jag steka och njuta av denna bautasvamp?

0

Tobias

5 nov 2020 kl. 19:45

Jag skulle lägga mina pengar på att det är en Rodnande Fjällskivling. Jag ser ingen typisk (för Stolt) vattring på foten och en rodnande behöver inte rodna vid skrapning (även om jag faktisk tycker den ser lite rodnande ut på den trasiga foten i sista bilden). I tillägg tycker jag fjällen på hatten liknar mer på en rodnande.

0

Ingemar N

5 nov 2020 kl. 22:40

Kommer foten i bild 2 verkligen ifrån samma svamp ?? Den tycks ha den typiska vattringen som en stolt alltid skall ha! Men stammen verkar helt sakna detta klassiska mönster.?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone