Dessa hittade jag nära varandra i blandskog. Det var mycket tallar i närheten, men också mycket löv på marken.
Båda blöder vitt vid brytning, vilket kan ses i bilderna. Den bruna luktar lite plast, på ett gott sätt. Den grå luktar neutralt svampigt.
Jag bifogar en extra bild på svamp som växer ur kotte. Man får gärna försöka identifiera den också, ifall man har lust.
Fler bilder kommer här, då det bara gick att bifoga en i trådstarten
Den lilla kan vara en tallkotteskivling.
Den på kotten är enklast - och dessutom bäst avbildad - och bör vara en grankotteskivling som kan bebo såväl gran- som tallkottar! Oftast är den ngt brunaktig - men ibland nästan vit - och den är faktiskt ätlig! Elljusriskorna vill jag inte gissa på.
Tack för svaren!
Finns det någon tumregel för ätliga riskor, ungefär som för kremlor?
På sätt och vis, kanske, men det finns ju myriader av skarpa, beska, mlm smågiftiga riskor av vilka en del mindre skumma ibland kallas finska riskor och tillreds på speciellt sätt (Googla på “finska riskor” - och liknande - så får du se!)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.