Denna hittade jag på en gräsmatta och i skogen bredvid gräsmattan nära Falun. Björk och asp (tror jag) växer här. Något nedåtlöpande skivor. Luktar svagt jord/metalliskt. Har ihålig stam.
Den påminner mycket om konsistensen och formen på en trattkantarell men blir större och andra färger. Vad är detta?
Två bilder till.
Tratt- är rätt - men trattnavling är det. Bra bilder!
Tack för svar! Det verkar stämma perfekt, ny art för mig. Googlat på den men hittar inget om den är ätlig eller inte?
Den är ingen matsvamp att rekommendera för “allmänt bruk” men jag har genom åren provat mig igenom lite av varje - men denna är inte njutbar, åtm inte med de tillagningssätt jag provat!
Så synd! Jag som hoppades att det var en fin släktning till trattkantarellen men ingen tur denna gång alltså.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.