Nästa fråga för dagen, vad är detta?
Växte i häxring på en gräsmatta nära en tall utanför Falun. Fann säkert 15 st och den största var ca 12cm hög och 12cm i diameter. Urnupna skivor. Mild lukt.
Den påminner mycket starkt om en av mina ganska sällsynta, skojiga favoriter, pluggmusseronen, som ALLTID har mycket mycel-ludd vid/runt fotbasen. Mina växer ffa i frodig, gles granskog, men den kan också vara ängssvamp. Läs om den och kolla!
Tack Jan, jag har googlat för fullt på Pluggmusseron och ja, mycket stämmer men får ändå inte helt känslan av att det är rätt. Min svamp här är lite mer “sladdrig” än andra musseroner jag har träffat på (dom var mer fasta). På Svampguidens sida om Pluggmusseronen så har den svagt nedåtlöpande skivor och min här har urnupna.
Skivorna ser betydligt oftare ut som på dina (och mina) än på Svampguidens och de är allt mellan något urnupna och något nedlöpande. Om du googlar på “pluggmusseron, svampguiden”, så får du se olika varianter av rapporterade.
Det ser ut att vara en blåmusseron, Lepista nuda.
Kanske skogsriska?
Javisst kan det vara blåmusseron - men sådana har jag plockat i drygt 75 år, självständigt I mer än 70, lagat till och ätit - men aldrig sett några så bleka - och aldrig hittat i ren gräsmatta - vilket givetvis kan bero på otur/slump! Mina har funnits i bl.a. (gräs)komposter av olika slag, även t.ex. glt viltfoderhö - och (i barrmattan) i granskog.
Dessutom tycker jag att blåmusseronen mycket “inäsanfallande” doft/lukt/odör borde vara värd att notera/omnämna. Men att det är en musseron med “mycelfilt” runt fotbasen är helt klart!
Besökte platsen igen och här är ett par bilder “on site”.
Gräsmatta är nog lite att ta i…
En till
Ja, de ny bilderna ger en annan bild!
Ok, tack igen och så bra att det blev enighet. Ska prova att äta den stekt ikväll, efter förvällning.
Tycker du ska prove den också utan förvällning - med mera smak!
Prövade som du föreslog Jan utan förvällning och ja, smörstekt på knäckebröd var den ju hur god som helst!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.