Jag börjar lära mig mer och mer om champinjoner men har faktisk aldrig tidigare hittat en Ängschampinjon så jag blev glad när jag i skymingen hittade dessa! Är ganska säker på att det är en sådan men önskar bekräftelse från er!
Växte ovanför ett grusvägsdike mot skogen, luktar svagt behagligt, fria skivor, foten lossnar lätt, gulnar inte vid skrapning. Den större och yngre svampen har ring, den äldre mindre med mörkare skivor har ingen tydlig ring (kan se en liten rest).
Beklagar artificiellt ljus!
Foten ser lite lång ut för att passa på ängschampinjon. Den här en cylindrisk fot som ofta är kortare än hattbredden. En champinjon är det helt säkert, men vilken art är svårt att avgöra här tycker jag.
Tackar för svar. Om det inte är en Ängschampinjon så vet jag heller inte helt vad det är.
Men det är definitivt inte en giftchampinjon då den inte gulnar vid skrapning. Kan jag då njuta den stekt ikväll utan problem?
Jag tror inte att det är en ängschampinjon utan kanske en Fläckig bitterskivling
Tack för flera förslag men jag tycker inte att den passar in på fläckig bitterskivling som har en smalare fot, mindre täta och något nedåtlöpande skivor.
Vidhåller att det är en champinjon.
Lägger till en bild på sporavtrycket (hattarna låg uppochner på tallriken i kylen under natten)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.