Är detta en Schizophyllum commune? Den man bör undvika att lukta på pga att den kan orsaka hjärninfektion?
Nordvästra Skåne och minns inte vilket träd jag hittade den på, men det var dött och liggande på
Marken. Blandskog med mycket Björk, bok och ek runtom.
Här är bilder.
Förslag: Klyvblad
Håller med menade jag men jag har aldrig hört om det där med hjärninfektion.
Var lite för snabb med tangenterna:(
Ja det verkar vara den.
Enligt en bok så skulle den gå att konsumera men man skulle undvika att sniffa på den då den kunde orsaka någon värre hjärninflammation - pga att den har förmågan att suga åt sig uranium - var varningen och påståendet.
Tack Martial
Det låter inte vettigt att man skulle kunna få hjärninflammation genom att lukta på svamp som har lätt för att ta upp U. Vad är det för en bok du har läst det i?
Jag är inte “svarande” i frågan, men har kollat en del - och det finns åtskilliga uppgifter!- se bl.a. https://www.mykoweb.com/articles/SplitGill.html
- och det är ingen konst att hitta många flera - men vad kan man inte hitta?!
Jag vet bara att vettigt är att vara väldigt försiktig med svamp man ej är bekant med (planerade inte att käka de här små) men jag lär mig mer om svamp och det är min passion.
Boken jag läst är av: Geoff Dann och titeln är:
Edible Mushrooms: A Forager’s Guide to the Wild Fungi of Britain and Europe
Har du en bättre så rekommendera gärna greyhound!
Det är synnerligen vettigt att vara försiktig med svamp och att lära sig mer.
Tack för länken Jan, den refererar till en artikel som beskriver fall där folk har blivit infekterade av klyvblad. Spännande (och otäckt)! Att det skulle ha med uran att göra har nog Geoff Dann fått om bakfoten.
Jag har inte kikat i Danns bok så jag vet inte om jag har någon bättre. Jag gillar ju Nya Svampboken av Marklund/Holmberg, men den tar ju bara upp vanliga “mainstream-matsvampar”. Danns bok verkar ju mera fullständig, jag får ta och kika på den vid tillfälle.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.