Fann dessa vackra musslingar på en fallen gran i dag, nära Falun. Dom ser aptitliga ut och har en behaglig svampdoft.
Den enda musslingen som liknar min som jag hittar på nätet är Stinkmussling, kan det vara den? Men min är inte luden på ytan. Och till sist, är den ätlig?
Jag är väldigt nyfiken på denna svamp och hoppas någon kan hjälpa mig!
Har googlat mer på Stinkmussling, Phyllotopsis nidulans och på en amerikansk sida finner jag en hel del info. Det mesta stämmer men inte det att den ska vara luden på hatten, det är inte min. Den stinker heller inte men det verkar inte som att den alltid måste det.
Från:
https://www.mushroomexpert.com/phyllotopsis_nidulans.html
“Cap: 2–7 cm across at maturity; more or less fan-shaped or semicircular in outline; planoconvex; dry; prominently hairy, at least when young; sometimes with a whitish dusting at first, but soon bright orange, fading to yellowish orange or orangish yellow; the margin inrolled when young, and sometimes bruising brownish when handled.”
Kantarellmussling är annars ett tips.
Nej, det är stinkmussling - som inte alltid stinker.
Tackar för svar!
Jag har kollat på Kantarellmussling och ja, den liknar mindre min svamp än Stinkmusslingen. MEN kan Stinkmussling vara slät på ovansidan?? I princip alla sidor säger ju att den ska vara luden/hårig på ovansidan (iaf som ung och jag hittade små unga exemplar och alla var släta).
Har sett betydligt fler helt släta än mycket lätt behårade k-musslingar - och tror “lurvígheten” är någon författares mångfaldigade misstag eller sällsynta/enstaka iakttagelse! Sådana “avskrifter” finns det tyvärr alltför gott om i svampboksvärlden!
Ok, verkar som att den Skandinaviska varianten är mindre luden generelt än den nordamerikanska.
Angående ätligheten så hittade jag en YouTube video med en som gillade Stinkmussling och lagade en soppa på den. Någon annan här som ätit den?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.