Har aldrig hört att haröra skulle vara giftig. Har kollat i diverse litteraturer och ingenstans funnit något om att den skulle vara giftig. Ätlig men har inget matvärde.
Javisst, “haröra” är en mycket “giftig” nymf - alltså ett mycket effektivt flugfiskebete!
tack för svaret nu vet jag att inte äta den. men en fråga kvarstår. vilket sorts gift är det i den. gyromitrin?
Nej lille Joakim, jag driver aldrig med någon oskyldig frågande; däremot var jag förr i världen - innan ålderdomen delvis tog kommandot - en inbiten flug- och nymffritidsfiskare - och använde mig då ibland av just nymfer som bete! Den som duger till det kan ju googla och kolla!
Du kan t.ex. hamna här:
https://www.rackelhanen.se/swe/1399.htm
- eller liknande/annorstädes!
bra att veta ifall jag ger mig in i flugfiske. jag vet knappt vad jag ska tro när det gäller vissa svampar!
nu minns jag vart ifrån min förvirring är. på sidan naturplats så klassas otidea onotica som giftig. varför?
Se mina svar!
så. är den eller inte?
jag vet inte längre
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.