Växte på en murken, avbruten, stående och tämligen grov stam av förmodad hassel, såvida inget sly letat sig in i hasselbusken. Bohuslän mellan jul nyår.
Förmodar att det är något skinn, men kan typ ingenting om skinn…
Efter bläddrande i böcker finner jag att den är ganska lik purpurskinn, men det kan det inte vara, för den ska vara mycket raggluden på ovansidan. Min är slät. Dels växte den i rundlar på stammens sidor och dels var själva brottsytan täckt av lite mer oregelbundna och krusiga exemplar.
Kolla om det kan vara pappersgröppa, en annan vintersvamp…
Stort tack igen Jan! Det verkar mycket troligt men jag hittar tyvärr inte tillräckligt med information om den för att vara säker. Av mina sex svampböcker tas den bara upp i en enda…stora tickboken av Klas J och där alltför kortfattat, men så är det ju i den boken. Jag får väl ge mig på att söka på nätet, på engelska, någon dag.
Men kul att lära sig lite mer vintersvampar!
Du tyx sakna (den enda) svampboken av betydelse; SVAMPAR (Ryman/Holmåsen!
Ja den saknar jag tyvärr! Min far har den och jag har mänga gånger tänkt att jag kan ju låna den av honom när man undrar något särskilt…men det blir ju aldrig av… Jag ska nog ta och införskaffa den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.