På en låga i skogen nära Stora Alsjöns naturreservat i Södertälje kommun hittade jag dessa tickor som jag får till antingen Skivticka eller Tegelticka. Jag lyckades inte avgöra vad slags träd lågan var, men troligen björk. Det fanns bara gran, tall och björk i närheten. Porerna är ett sådant mellanting mellan porer och skivor så jag undrar vad jag skall kalla dem. Hur kan jag avgöra? Och kan det vara något annat än någon av dessa två?
Vid en exkursion för åtskilliga år sedan, kanske förra årtusendet, visade jag korkmussling i en mogen, “REN”, kulturgranskog. I föregående skogsbestånd hade enstaka, gamla ekar ingått - och på en av de sista stubbresterna växte/levde korkmusslingen ännu kvar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.