0 622 visningar

5 svar

Daedalopsis?

Hans von Essen

1 jan 2021 kl. 15:07

På en låga i skogen nära Stora Alsjöns naturreservat i Södertälje kommun hittade jag dessa tickor som jag får till antingen Skivticka eller Tegelticka. Jag lyckades inte avgöra vad slags träd lågan var, men troligen björk. Det fanns bara gran, tall och björk i närheten. Porerna är ett sådant mellanting mellan porer och skivor så jag undrar vad jag skall kalla dem. Hur kan jag avgöra? Och kan det vara något annat än någon av dessa två?

0

Joachim Krumlinde

2 jan 2021 kl. 08:29

Det ser väldigt mycket ut som korkmussling (Daedalea quercina) och liknar knappast något annat. Det förutsätter dock att substratet är ek, vilket inte tycks passa in i miljön - inga vissna eklöv syns.

0

JanAUppsala

2 jan 2021 kl. 11:11

Vid en exkursion för åtskilliga år sedan, kanske förra årtusendet, visade jag korkmussling i en mogen, “REN”, kulturgranskog. I föregående skogsbestånd hade enstaka, gamla ekar ingått - och på en av de sista stubbresterna växte/levde korkmusslingen ännu kvar!

0

Hans von Essen

2 jan 2021 kl. 11:13

Tack Joachim. Det är just det att det inte finns någon ek just här. Möjligen kunde substratet vara ek. Men det var en gammal låga. Död sedan länge. Finns det någon guide som kan hjälpa mig att identifiera substratet?

0

Hans von Essen

2 jan 2021 kl. 17:02

Nu tog jag en promenad igen till platsen - och såg att där faktiskt fanns en stor ek i närheten och när jag jämförde den levande eken och den döda lågan så blev det tydligt att lågan måste vara ek. Alltså slår jag fast Korkticka. Tack, igen.

0

Joachim Krumlinde

2 jan 2021 kl. 20:42

Nej, korkmussling! Inte korkticka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone