Tänk att jag hitatde två blomkålssvampar idag! Inte så stora, men ändå. Nu hann jag inte ta hand om dem o rensa färdigt före middagen. Hur sparar jag dem bäst. Klarar de sig färska i kyl till på söndag? Torka lär inte vara bra. Frysa? Förvällda eller färska?
Hej Nina!
Om man rensar svampen väl kan den hålla sig flera dar i kylskåpet. I söndags plockade jag sotbrun vaxskivling, och blandade med blek taggsvamp, några rimskivlningar och några andra udda svampar. Jag rensade dem mycket väl, skar i bitat och förvarade kylskåpet i en glasskål med tallrik över. Blandningen höll sig fint ända till torsdagen! Det blev en mycket smakrik måltid.
Blomkålssvamp går att torka.
Har läst att den just blir besk - som kantareller. I.o.f.s. har jag torkat kantareller också utan att känna någon speciell beskhet.
Nu ligger den i kylskåpet, kanske jag gör något smarrigt till lunch. Det finns nog fler i skogen - det är märkligt, när jag såg den på plats där så kändes det som om “det här har jag ju sett förr”. Men jag har nog tagit den för något slags lav!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.