0 820 visningar

4 svar

Hjälp med att plocka svamp på rätt sätt.

Torbjörn

8 feb 2021 kl. 21:16

Har tidigare läst i någon artikel att det bästa är att dra upp hela svampen med roten för att förhindra typ röta. I reklam för svampknivar sägs det numera att nedre delen ska skäras av så att fruktkroppen kan återkomma Jag undrar vilket tillvägagångssätt som är att föredra?

1

Joachim Krumlinde

9 feb 2021 kl. 07:57

Man drar upp hela svampen, helst med hjälp av kniv - dock inte med roten eftersom svampar inte har rötter. Det gör inget om det följer med lite myceltrådar men gräv inte för mycket. Det är viktigt att få upp hela svampen för att kunna göra en korrekt bestämning.

0

JanAUppsala

9 feb 2021 kl. 10:24

Man behöver sällan eller aldrig använda kniv när man drar upp en svamp! Jag använder kniven först när jag har dragit upp svampen och konstaterat vilken art jag hittat - men det har jag oftast gjort redan vid första anblicken eller ännu tidigare. Kniven använder jag för grovrensning.
Jag talar nu givetvis om plockning/skörd av välkända svampar(ter) vilket antagligen är vad frågan handlar om!

0

HLilja

9 feb 2021 kl. 12:55

Jag gör som Jan. Ofta behöver man vicka lite och samtidigt dra varsamt så inte foten går av, lite beroende på vilken sort man plockar.

0

Torbjörn

20 mar 2021 kl. 15:30

Tackar Tackar då gör jag detta på rätt sätt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone