0 578 visningar

8 svar

Spindling i kalkbarrskog

olfi

10 mar 2021 kl. 11:44

Hittade några par bilder från i höstas av en svamp som växte i kalkbarrskog, Medelpad. Lyckades inte komma på art då. Går det att utifrån bilderna säga något om art?

0

ojoevgkojg

10 mar 2021 kl. 12:18

vet inte vad för spindling det är.
men den ser kusligt mycket ut som en blek rabarbersvamp

0

HLilja

10 mar 2021 kl. 14:56

Kanske det rentav ÄR en rabarbersvamp? Och att ”spindeltrådarna” då består av slem. Den räknas ju till slemskivlingarna. Där jag bor är kalkfattigt och jag har bara hittat/sett den ett fåtal gånger och då torra exemplar och jag vet därför inte om den brukar ha slemtrådar. Men det är mycket troligt med med tanke på citrongul slemskivling får sådana trådar.

0

Jan A Uppsala

10 mar 2021 kl. 14:59

Håller helt med om rabarbersvamp/rödgul slemskivling!

0

olfi

10 mar 2021 kl. 15:22

Ja ni har nog rätt! Ny art för mig, verkar inte finnas så mycket information om den annat än att den gärna går på just kalkrik mark…

0

Jan A Uppsala

10 mar 2021 kl. 17:04

Den är mycket vanlig på tallmarker häromkring - och vi äter den med mycket god behållning.  Och vi äter också den citrongula “kusinen”, granskogarnas välgörare!

0

Joachim Krumlinde

10 mar 2021 kl. 21:55

Intressant att det finns folk som gillar att äta rabarbersvamp. Jag finner den rätt motbjudande. Smakar som en blandning av sill och syrliga karameller.

0

Jan A Uppsala

11 mar 2021 kl. 10:14

Det finns faktiskt många, betydligt mera motbjudande företeelser i svampvärlden än den snälla och genomtrevliga rabarbersvampen!

0

ojoevgkojg

11 mar 2021 kl. 10:34

ett tips om en intressant slemmis är Chroogomphus albipes

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone