Hej! Jag hittade denna på en lind utanför Vingåker i Södermanland. Den är hård, ca 7-8 cm bred, och växer ca 10 m upp på en sidostam, vid grenkragen på en tidigare släppt gren. Den står som vårdträd, någorlunda för sig själv. I närheten växer ek, asp, björk, al, krikon, äpple, hägg, syrén, olvon, brakved, rönn mm.
Jag bifogar en bild till, och ber om ursäkt för att de visas felvända.
Jadå, också jag såg/ser möjligheten att de synnerligen färgolika bilderna föreställer ännu inte gråtfärdiga klibbtickor, men tyckte och tycker att det vore bra att veta vilken färg de verkligen hade och har! Jag är ”uppfödd” inte långt från frågaren, bara en gl socken österut, och har faktiskt sett/hittat ”mitt förslag” där. Tyvärr har jag inte sett någon klibbticka på lind där, men har nu kollat lite och hittat bl.a. detta: http://svampguiden.com/forum/visa/248542 och då blir faktiskt en ung och glad klibbticka något troligare!
Tack för svaren! Den första bilden stämmer nog bäst i färgerna. Brun till brunröd och något orange.
Till utseendet liknar den nog mer klibbticka än kärnticka, att döma av de bilder jag hittat. Men den är inte mjuk eller klibbig, utan torr och hård.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.