0 532 visningar

7 svar

Vårmusseron?

ErikH

25 maj 2021 kl. 20:26

Hittade dessa svampar i ett strövområde i utkanten av Uppsala stad. De växte i ganska torr mark, med lite blandade trädsorter, bland löv och gräs, både i häxringar och annorlunda formade samlingar. Skivorna är ganska täta och svagt urnupna. Färgen drar åt gulbrun på ovansidan och gräddvit på skivorna. Svampen luktar tydligt mjöl när den bryts.

Jag är tämligen säker på att det vårmusseron, men någon med mer erfarenhet av den arten får gärna kommentera.

0

ErikH

25 maj 2021 kl. 20:42

Kan förtydliga med att de flesta fruktkropparna är ganska kraftiga. Samt att jag med drar åt gulbrunt inte menar att de är helt gulbruna på ovansidan. Snarare att de är gräddvita men att merparten av dem i något olika utsträckning övergår mot en gulbrun nyans.

0

Jan A Uppsala

25 maj 2021 kl. 20:45

Håller med dig - vårmussarna “ymnar” nu - och värre lär det bli efter allt utlovat regn… Grattis!

0

ErikH

25 maj 2021 kl. 22:33

Tackar!

Det enda jag känner mig lite osäker på nu i efterhand är lukten. När jag bröt svampen på plats vid plockning var lukten av mjöl väldigt tydlig. Vid rensningen hemma tyckte jag fortfarande att de luktade mjöl, men uppfattade också en klart syrlig ton som jag inte hade lagt märke till innan.

0

Jan A Uppsala

26 maj 2021 kl. 10:36

Denna lukt är egentligen en smaksak, och beskrevs i många fall redan för länge sen, när mjöl oftast var rågmjöl. Bl.a. därför kan en del gamla/äldre lukt-/doftangivelser vara något svåra att förstå!

0

lars b

26 maj 2021 kl. 13:03

Kompletterande info:
vid syrenhäck, antydan till häxring

0

Jan A Uppsala

26 maj 2021 kl. 16:16

Syrénhäcken har ingen (avgörande) betydelse; häxringen är typisk för åtskilliga svamparter, också i hög grad den läckra vårmusseronen, så allt stämmer fortfarande bra! Grattis!

0

ErikH

26 maj 2021 kl. 20:32

Jag tänker mig att lukten också kan förändras något när det går några timmar från plockning till rensning och temperaturen förändras. Jag känner mig nu i alla fall trygg med att det är vårmusseroner. Tack för svar och information! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone