Jag är imponerad över hur ni experter kan se skillnad på vårmusseron och bolmörtskivling bara från en bild. Jag tycker de ser lika ut på bilder. Vad tittar man på om man bara ser till utseendet?
Dessa växte under gran i Jämtland, 8 km söder om Östersund. I halvcirkelform på flera ställen. Plockade dem 15/6, efter att det regnat 38 mm. De luktar gurka när jag rensat dem. Lade en hatt på vitt papper över natten - inga rosa sporer.
Finns inte bolmörtskivling så här långt norrut?
Kommer den senare? Det står ju att båda kan överlappa varandra i tid.
Är det ett bra test att lägga en hatt på ett papper över natten?
Vilket är det säkraste sättet att skilja dem åt?
Hälsningar Guhje
Utan att ha sett någon bild kan jag ”med viss säkerhet gissa” att du hittat vårmusseron. (Googla på ”vårmusseron gran jan a” och titta/läs!) Innan jag mer än gissar, vill jag dock se bild eller få en mycket bra beskrivning.) Bolmörtsskivlingen är ”i grunden” en eksvamp. Båda arterna är kraftigt kalkberoende, så där kan delar av Jämtland stämma, men…
... Nu ramlade din bild in och visar snygga vårmusseroner. Kolla iaf den tråd om vårmusseroner i granskog som fått här ovan!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.