Hittade svamparna på en genomsur stubbe i Bohuslän.
Hatten har en oregelbunden, lite indragen kant. Svampen påminner lite om fjällig taggsvamp på ovansidan,men den är ljusare i färgerna. Undersidan på hatten och foten har samma färg ( cremevit) Den större Svampen har en cirka 170 mm bred hatt,Foten är tjock och cirka 3 cm lång.
Jag tycker det ser ut som fjällticka. Läs om den och jämför. Den går bra att äta, jag tycker den är skapligt god. Den har stark mjölsmak och lukt också för den delen.
Håller med om att svampen är av den art jag alltid kallat och kommer att kalla “fjällig ticka”, men som andra kallar fjällticka, trots att den inte är en fjäll-art som fjällröding, -sippa, -lämmel, -viol, -vide, -björk, -räv, och andra fjällarter. Matvärdet är dock en ren smaksak, och beror dels på substratet (vilken sorts stubbe den lever på), dels på svampens ålder, utsatthet m.m.. Jag äter dock hellre betydligt godare svampar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.