Hej Monica, hej, hej, Monica!
Jag har alltid GPS med mig ute i skogen. Den och mobiltelefonen ger mig fullständig trygghet. GPS:en har 3 stora fördelar:
1) När man går in i skogen så markerar man till att börja med den exakta positionen där bilen är parkerad. Du hittar alltid tillbaka till den.
2) Om du hittar något bra svampställe så är det bara att knappa in positionen så hittar du tillbaka dit utan problem.
3) Om du skulle råka ut för sjukdom eller skada uder din vandring och inte kan ta dig tillbaka för egen maskin så ringer du 112 och uppger din position så hittar räddningshelikopter eller räddningsfordon dig på metern när.
GPS kan du köpa i sportfiskebutiker och kostar runt 2.000:-. Det finns ett antal märken, det mest kända är Garmin, min heter Garmin 12. Säljaren demonstrerar hur den fungerar.
LYCKA TILL!
Hej.
Vi har också alltid med oss GPS nu för tiden när vi är ute i stora skogar…...
efter den gången vi gick REJÄLT vilse…brr det vill man inte vara med om en gång till. Vi hade mobiltelefon, men på vissa ställen fanns det ingen täckning…men till slut kunde vi ringa vår bekant som äger skogen, och han kunde med hjälp av vissa beskrivningar på åar och älgtorn etc. lotsa oss ut till tryggheten.
Han kom och hämtade oss med sin bil och körde oss till vår, som stod LÅÅÅNGT bort.
Det är lätt gjort att irra bort sig när man har nosen mot marken hela tiden.
Nåja till saken, håller med i allt som Christer skriver. Det är en trygghet!
Dom finns på Klas Olsson också.
GPS:en är mycket praktisk att använda när man ger sig ut i okända marker - men man ska inte förlita sig på den till 100%.
1) Den geografiska täckningen är mycket säkrare än mobiltelefonens, men i vissa lägen, bl.a. i tät och djup skog, kan den tappa kontakten med satelliterna.
2) Batterierna räcker inte så länge - se till att ha extra batterier med på skogspromenaden, om du gör dig beroende av GPS:en för att hitta tillbaks…
Det finns många andra bra knep att undvika att gå ordentligt vilse. När jag går in i skogen kollar jag alltid var jag har solen. Går jag t.ex. rätt emot den när jag går in i skogen så vet jag att jag ska ha den i ryggen när jag ska tillbaka. Jag kollar också åt vilket håll molnen går. Enda problemet är när det är igenmulet. Då får man förlita sig på annat, t.ex. att lyssna efter biltrafiken eller intuitionen…
GPS står för “Global Positioning System”.
Man använder en liten apparat som tar in signaler från tre eller flera satelliter, och räknar ut var du befinner dig.
Ju fler satelliter
mottagaren kan ta in, desto större blir noggrannheten.
Som Christer skrev, är det en bra idé att markera var man ställde bilen, så att man åtminstone hittar tillbaka till den…
Hej.
Självklart ska man inte bara göra sig beroende av bara GPS:en. Det är endast ett ytterligare och bättre tillbehör till myrstackarna. Men det ska jag säga det finns en väldans massa myrstackar i söderläge och solar som gått ner, jaa, när man gått rejält vilse. Det som infinner sig mest är PANIK!
Skaffa GPS!
Håller också på GPS som det bästa hjälpmedlet.
Orientering med kompass kräver en bra karta, att man är bra på att läsa kartan, och att man inte vänder kompassen uppochned..
Är man ute för att plocka svamp och har uppmärksamheten riktad mot backen, är det inte så lätt att hålla konstant koll på vilken riktning man går i.
GPS:en kan användas som kompass utan karta (tillräckligt detaljerade kartor kan vara svåra att få tag i, åtminstone för Norrlands inland).
Jomenvisst.
Men det kan ju faktiskt vara så att alla har inte dom ekonomiska resurserna att köpa sig en GPS. OCH då är kompass mycket tillförlitlig!
Sen det där med att hålla den upp och ner…humf, (skratt). Jag tror nog att om man skaffar en kompass för att ta med sig i skogen i syfte att inte gå vilse…lär man sig nog hur man ska hantera den! Tror då jag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.