Är det vanligt att fettet och skivor färgas vid stekning av kremlor?
Det är första gången jag tillagar en kremla, men även om jag följt guider osv för att bedöma om den är ätbar blev jag skraj när jag såg att fettet och skivorna färgades röda. se bild.
Ingen som orkar svara? Då får väl jag försöka! Visserligen ”sägs det” ibland att alla inte alltför skarpsmakande kremlor är ätliga och mlm GODA, men det finns verkligen gradskillnader! Jag är själv, ända sedan 1940-talets slut, en stor och/men numera snart alltför gammal kremleälskare, men tycker att man åtminstone bör ANA - vilken art man äter! Dessutom betyder växtplatsen och dess egenskaper en hel del! Och ”småningom” lär man sig att röd hatthud ibland ger rödaktigt kött närmast huden.
Googla på ”kremlor jan a” ; ev också svampguiden (inom cit-tecknen) så hittar du en del info!
Tack för svar! Jag är ganska säker på att det var en storkremla då färg och utseende stämde överens rätt bra med bilder på dem.
Växte i barrskog
Något skarp i smaken
Färgen på min bild stämmer inte så bra med verkligheten men så såg den ut innan den låg i stekpannan.
Jag ska definitivt googla och läsa på mer så kanske jag vågar äta den efter stekning nästa gång!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.